Rajono valdžios „nuopelnas“ — žlunganti įmonė

UAB „Telšių autobusų parkas“ vienintelė akcininkė yra Telšių rajono savivaldybė. Akcijas valdo Savivaldybės administracijos direktorius Saulius Urbonas. Įmonės valdybai vadovauja S.Urbono pavaduotojas Kęstutis Gusarovas. Panašu, abiem Savivaldybės administracijos vadovams ir Telšių socialdemokratų lyderiams nesiseka taip valdyti „Telšių autobusų parko“, kad įmonė nenugarmėtų bankrotan.

Alvydas Ivoncius

Kokia nauda iš brangaus pirkinio?
Telšių rajono vadovai kaip tik pasistengė pabloginti įmonės padėtį. Labai abejotinai buvo parduotas nekilnojamasis turtas Luokės gatvėje. Įmonė išsinuomojo kitas patalpas iš Savivaldybės tarybos ir Darbo partijos nario Zenono Mockaus įmonės. Jau prieš kelerius metus buvo aišku, kad visa tai neigiamai paveiks įmonės veiklą. Už parduotą „Telšių autobusų parko“ turtą gauti pinigai greitai išleisti, tačiau, atrodo, geresnių ekonominių įmonės perspektyvų nesukūrė. „Telšių autobusų parkas“ iš Z.Mockaus įmonės pastate įsikūrusios firmos „Magista“ įsigijo per milijoną litų kainavusį autobusą, kuris, panašu, niekada neatsipirks.
Savivaldybės tarybos Korupcijos prevencijos komisijoje įmonės direktorius Petras Ročius tikino esą brangaus turistinio autobuso pelningumas ar nuostolingumas neskaičiuojami. Tą patį yra teigę S.Urbonas ir K.Gusarovas. Akivaizdu, tokie išsisukinėjimai netelpa į verslo praktikos normas. Vis tik yla lenda iš maišo. Yla kyšo ne kur kitur, o „Telšių autobusų parko“ metiniame pranešime už veiklą 2014 metais. Įmonei keleivių vežimas miesto, rajono ir tolimaisiais maršrutais nuostolingas.

Tačiau nuostolį padengia kompensacijos už keleivių vežimą miesto ir rajono maršrutais. Užtat už tolimaisiais maršrutais gabenamus keleivius patirta 170 tūkst. 643 litai nuostolio, kuris nekompensuojamas. Pelningi buvo užsakymai: 2014 metais už juos gauta 7889 litai, tačiau 2013 metais tik 3626 litai pelno. 2014 metais užsakymų gauta daugiau dėl Dainų šventės. Kaip matote, užsakymai menkai veikia įmonės finansinius rezultatus. Tačiau juk buvo nupirktas per milijoną litų kainavęs brangus turistinis autobusas, deja, dažniausiai riedantis tarpmiesčio maršrutais, kurie įmonei nuostolingi. Taigi galima manyti, kad šis brangus pirkinys įmonei niekada neatsipirks, jei nebus ieškoma būdų, kaip efektyviau jį naudoti. Neatrodo, kad S.Urbonas, K.Gusarovas ir P.Ročius būtų radę išeitį. Aišku, autobuso įsiūlymas „Telšių autobusų parkui“ buvo naudingas Z.Mockaus įmonės pastate įsikūrusiai „Magistai“.

Pripažino neigiamą poveikį
O kokią naudą davė nekilnojamojo turto Luokės gatvėje pardavimas ir patalpų iš Z.Mockaus nuomojimasis? Apie šią „naudą“ rašoma „Telšių autobusų parko“ ataskaitoje. Štai kas teigiama: „2014 metais vietinio ir tolimojo susisiekimo maršrutų rida padidėjo dėl nulinės ridos padidėjimo, perkėlus bendrovės remonto dirbtuves iš Luokės g.72, Telšiai, į Mažeikių g.13“. Vadinasi, autobusams dabar reikia toliau važiuoti į savo autobusų stotį iš Mažeikių gatvės nei anksčiau iš Luokės gatvės.
Tai ne vienintelė „nauda“ iš tos garsiosios pastato ir teritorijos nuomos. „Telšių autobusų parkas“ savo ataskaitoje, kurią pasirašė įmonės direktorius Petras Ročius, prisipažįsta: „Išlaidos iš keleivių pervežimo 2014 m., lyginant su praėjusiais metais, padidėjo 104 tūkst. Lt. Pagrindinė priežastis — prisidėjusios remonto dirbtuvių nuomos sąnaudos 108 tūkst. Lt (2013 m. jų nebuvo). Kaip matote, P.Ročius pats pripažįsta, kad nuoma neigiamai veikia įmonės finansinius rezultatus. Užtat, reikia manyti, teigiamai veikia darbiečio Z.Mockaus įmonės finansinius rezultatus.

Slegia nuostoliai ir skolos
Kaip kapstytis iš grimzdimo žemyn? P.Ročius įmonės veiklos ataskaitoje siūlo įsigyti vieną naują mikroautobusą (iki 24 vietų) vietinio susisiekimo ir tolimojo susisiekimo maršrutams. Autobusas vyktų į kai kuriuos rajono miestelius bei Klaipėdą ir Kauną. Tačiau juk į šiuos miestus kursuoja „legendinis“ iš „Magistos“ įsigytas milijono vertės autobusas, o įmonė užsakymų, kaip matėme, turi apgailėtinai nedaug. Paskaičuokime kitaip. P.Ročius ataskaitoje teigia, kad mikroautobusas kainuotų 50 tūkst. eurų — 172 tūkst. 600 litų. Kadangi neatsipirksiantis turistinis autobusas kainavo per milijoną litų, tai už tuos pinigus buvo galima nusipirkti bent penkis mažesnius autobusus. Beje, P.Ročius savo įmonės ataskaitoje nė nesvarsto, ką daryti, kad turistinis autobusas atsipirktų. Užtat mano, kad reikėtų vairuotojams įtaisyti darbines uniformas.
2014 metus „Telšių autobusų parkas“ baigė patyręs 84 tūkst. 529 litų nuostolį ir turėdamas 1 mln. 219 tūkst. litų skolų. 2013 metais skolos buvo kiek didesnės, tačiau gauta 216 tūkst. litų pelno, kuris greičiausiai atsirado pardavus įmonės nekilnojamąjį turtą.