Telšių ligoninės Priėmimo skyriuje — lyg karo lauke

Beruta Zavadskienė, Jovita Seiliuvienė ir Giedrė Girdvainytė.

Taip tvirtina Regioninės Telšių ligoninės Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbuotojos. Ypač tai pajuto per šiųmetę gripo epidemiją, kai ligonių srautas išaugo kone dvigubai, o negailestingas virusas guldė į ligos patalą ir pačius medikus. Susirinkusios į praėjusių metų aptarimą Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbuotojos neslėpė: kartais svyra rankos ir apima bejėgiškumas ne dėl to, kad negali padėti ligoniui, o dėl to, kad tenka patirti tikrą terorą iš agresyviai nusiteikusių pacientų ar juos atlydėjusių asmenų.

Lina Dijokienė

Ligoninės veidrodis
Gamybinį skyriaus susirinkimą pradėjusi Regioninės Telšių ligoninės direktoriaus pavaduotoja Jovita Seiliuvienė pasirėmė klasiko L.Tolstojaus žodžiais: „Svarbiausia žmonių nelaimių priežastis yra ne jų darbuose, o jų mintyse. Jeigu jau nutinka nelaimė, žinok, kad nutiko ne dėl to, ką darei, o dėl to, ką galvojai“. Anot gydytojos, šita mintis bene tiksliausiai apibūdina būtent Priėmimo skyriaus darbą ir problemas, su kuriomis tenka susidurti čia dirbantiems. „Priėmimo-skubios pagalbos skyrius — vienas iš dvylikos Regioninės Telšių ligoninės skyrių. Be šito skyriaus nė vienas stacionaro skyrius gyventi negali. Visi pacientai, kurie kreipiasi ir kurie yra guldomi į mūsų ligoninę, įeina pas mus per Priėmimo skyrių, arba yra atsiunčiami iš konsultacinės poliklinikos, bet taip pat per Priėmimo skyrių. Taigi šitas Priėmimo-skubios pagalbos skyrius yra mūsų ligoninės veidrodis. Mes tą veidrodį tikrai labai dažnai valome ir norime, kad jis ir spindėtų, ir rodytų ne kreivus veidus, o visą tiesą, ir visą pagalbą, kurią mes teikiame žmonėms“,— pristatydama susirinkimo tikslą kalbėjo Regioninės Telšių ligoninės direktorės pavaduotoja.
Ligoninėje yra 179 lovos. 114 iš jų — aktyvaus gydymo. Pasak pavaduotojos, beveik visos šios lovos būna užimtos kasdien: vieną pacientą išrašo, jo vietą netrukus užima kitas.

Didelis srautas pacientų
J.Seiliuvienė suskaičiavo, kad Priėmimo-skubios pagalbos skyriuje dirba 42 žmonės, tai esąs vidutinio dydžio ligoninės skyrius. „Pro Priėmimo skyriaus duris praėjusiais metais praėjo beveik 20 tūkst. pacientų, tai yra 19 tūkst. 469, vidutiniškai per parą — 54 pacientai. Tai labai didelis srautas. Šiame skyriuje dar suteikiamos ir stebėjimo paslaugos“,— akcentavo Regioninės Telšių ligoninės direktoriaus pavaduotoja. Ji pabrėžė, kad Priėmimo skyriaus darbas atitinka visus keliamus reikalavimus, teikia visas paslaugas pagal būtinosios pagalbos kriterijus. Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja, gydytoja Giedrė Girdvainytė, aptardama 2017 metų skyriaus veiklos rezultatus, suskaičiavo, kad skyriuje iš viso buvo 6200 stacionarizuotų pacientų, ambulatoriškai suteikta pagalba 6878 pacientams, atliktos 2047 stebėjimo paslaugos. „Stebėjimo paslauga — tai, kai pacientas gali būti iki paros laiko Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus stebėjimo palatoje, kol jam atliekami tyrimai, taikomas gydymas, o pagerėjus būklei ar atstačius ritmą, jis išleidžiamas gydytis į namus arba keliauja į stacionarą. Taip pat stebėjimo palatoje tenka pabūti ir tiems pacientams, kuriems pritrūksta vietos Vidaus ligų skyriuje. Vien šiais metais jau paguldyta į ligoninę 1200 pacientų, tiek pat padėta ambulatoriškai, atlikta 410 stebėjimo paslaugų“,— situaciją pristatė skyriaus vedėja.

J.Seiliuvienė, lygindama praėjusių metų rezultatus su užpernykščiais, sakė, jog pacientų skaičius nemažėja, atvirkščiai, pastebima nežymi augimo tendencija. „Beteikdami pagalbą mes labai dažnai susiduriame su socialinėmis problemomis ir, manau, kad šitos socialinės problemos mums labiausiai ir pakiša koją. Dažniausiai patiriame nepasitenkinimą iš pacientų ir iš jų namiškių, kada sprendžiame ne medicininę problemą, o būtent tą vienišo žmogaus bėdą ar jo namiškių kartais nepamatuotus pageidavimus“,— sakė J.Seiliuvienė.

Pirmiausia — šeimos gydytojas
Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja priminė, jog jos vadovaujamo skyriaus darbą reglamentuoja sveikatos apsaugos ministro įsakymai. Pagal juos ir numatyta, jog pirmiausia pirminę pagalbą turi teikti šeimos gydytojai. Nuo 7 val. ryto iki 18 val., kai dirba šeimos gydytojai, pacientai turi kreiptis būtent į juos. Ir tik esant būtinybei ar gavus siuntimą, atvykti į Priėmimo skyrių. „Viena iš konfliktinių situacijų. Kai pacientas nenori eiti pas savo šeimos daktarą ir sako: „Aš nenoriu jo trukdyti“, ir todėl eina į priėmimą. Tačiau tai nereiškia, kad čia pagalba bus suteikta tuoj pat, nedelsiant. Net ir atvežti greitosios medicinos pagalbos pacientai gali būti išleidžiami ir yra išleidžiami iš Priėmimo skyriaus, suteikus pagalbą, juk ne visi gali būti paguldyti į ligoninę. Kartais tam nėra indikacijų. Pasitaiko įvairių situacijų. „Kodėl aš anksčiau galėdavau, atidirbau Lietuvai tiek ir tiek metų, o manęs neguldote“,— tokius ir panašius žmonių žodžius prisiminusi pasakojo skyriaus vedėja, iliustruodama, su kokiu žmonių suvokimu kasdieniame darbe tenka susidurti.
Ji teigė, jog pradėjo labai glaudžiai bendradarbiauti su Telšių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyriumi. „Matome atvežamus apleistus senukus. Kartais tie žmonės turi ir namiškius, gaunančius išmokas už slaugą ar globą, tad tenka perduoti informaciją specialistams, kad eitų žiūrėtų, tikrintų, ar tikrai tie namiškiai gali tinkamai rūpintis žmogumi ar ne“,— apie socialinius skaudulius kalbėjo medikė. J.Seiliuvienė akcentavo: „Didžiausias mūsų noras ir prašymas, kad žmonės suprastų, jog susirgus ar blogiau pasijutus, pirmiausia kelias turi eiti pas šeimos gydytoją. Mes teikiame tik būtinąją pagalbą. Būtina įsisąmoninti, kad ne pikti reikalavimai, triukšmo kėlimas ar net greitosios atvažiavimas yra žalia šviesa, kad aptarnautų juos be eilės. Pirmiausia pagalbos sulauks tie, kam jos labiausiai reikia, kieno sunkiausia būklė. Tad kitam pacientui gali tekti palaukti ir valandą ar kitą, kol sulauks paslaugos. Tyrimus atliekame aparatais, kompiuterinėmis programomis, joms irgi reikia laiko“.
Bet kuriuo atveju ligoninės direktoriaus pavaduotoja patvirtino, jog visos paslaugos čia suteikiamos tokios, kokios privalo būti, o skyriaus medikės — tikros profesionalės, dirbančios iš pašaukimo.
G.Girdvainytė priminė, kad kartais kyla konfliktų ir dėl paslaugų teikimo emigrantams. Žinotina, jog tokie pacientai, besikreipiantys į Priėmimo skyrių, turi turėti ir asmens dokumentą, ir europinę sveikatos draudimo kortelę. Jeigu žmogus yra iš Lietuvos išdeklaravęs savo gyvenamąją vietą, tai reikės susimokėti už visas paslaugas.

Kliūtis — nepagarba ir nesusikalbėjimas
Būtent dėl pacientų nepagarbos ar paprasčiausio nesusikalbėjimo kartais kyla konfliktinių situacijų — neslėpė medikės. Tai neigiamai atsiliepia ne tik pacientams ar jų artimiesiems, bet ir pačiam ligoninės kolektyvui. Regioninės Telšių ligoninės direktoriaus pavaduotoja slaugai Beruta Zavadskienė kalbėjo, jog atsidarius Priėmimo skyriaus durims, pacientą pirmiausia pasitinka slaugytoja, pabendrauja su juo, nustato problemą ir iškviečia gydytoją.
„Išsivysčiusiose šalyse, kur medicina daug gausiau finansuojama, pasitinka apsauginis darbuotojas, kuris pabendrauja su atvykusiuoju, ar tai nėra koks narkomanas, ar jis neturi piktų kėslų ir panašiai ir tik tada jam leidžia bendrauti su slaugytoja. O pas mus Lietuvoje dėl skurdžios medicinos ir dar dėl to, kad medikai viską gali, kartais slaugytoja turi priimti į save tikrą išpuolį ar stresą. Slaugytojos darbas Priėmimo skyriuje yra priskirtinas prie darbų-žudikų, nes nuolatinė psichologinė įtampa iš tikrųjų sekina, todėl labai dažna yra perdegimo sindromo grėsmė. Žinoma, mokomės, kaip valdyti stresą, kaip valdyti pacientų ir jų namiškių stresą, tačiau tai nėra paprasta. Labai gaila, kad bet kuris žmogus, pradaręs skyriaus duris, galvoja, kad visi, kas yra aplinkui, turi bėgti būtent prie jo. Tačiau juk gali būti, kad kitam yra dar blogesnė būklė, infarktas ar panašiai. Vyrauja keistas požiūris, kad čia, Priėmimo skyriuje, reikia tik barti, kelti triukšmą, tada visi bėgs ir žiūrės. Labai dažnai palydintys pacientus asmenys, namiškiai sukelia tokį chaosą, kad belieka tik policijos šauktis“,— apie sunkią kasdienybę pasakojo B.Zavadskienė, nuoširdžiai padėkojusi Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus slaugytojoms už šių sunkų kasdienį darbą, ypatingą kantrybę.
Pokalbyje dalyvavusios medikės sutartinai sakė, jog norėtųsi paprašyti žmonių, kad suvoktų: medikai — taip pat yra žmonės, iš tos pačios visuomenės, viskas pacientams bus padaryta, kas tik priklauso, tik norėtųsi sulaukti iš jų nuoširdaus, paprasto, malonaus bendravimo, o ne žeminimo ar plūdimosi.

Nepagrįsti kaltinimai skaudina
Susirinkime dalyvavusios skyriaus darbuotojos neslėpė, jog jas ypač įskaudino neseniai viename vietos laikraštyje pasirodžiusi publikacija. Joje viena varniškė, iš Varnių ligoninės į Telšius atvežusi savo mirštantį dėl sunkios, nepagydomos ligos anūką, liejo pyktį dėl, jos nuomone, netinkamo Priėmimo skyriaus vedėjos bei kitų darbuotojų darbo. „Visame pasaulyje žmonės miršta nuo ligų, Lietuvoje — nuo daktarų…“ — stebėjosi Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbuotojos, sulaukusios nepagrįstų kaltinimų. „Mano toks balsas. Gal kalbu garsiai, bet ar aš šaukiu? Kodėl lieka daktaras kaltas, jei mirštančiam žmogui onkologija? Belieka tik pasakyti, kad aš nekalta, jei jūsų artimasis serga,— stebėjosi gydytoja G.Girdvainytė. Ji pasakojo dar kartą peržiūrėjusi tos dienos vaizdo įrašus iš skyriaus. Juose matyti, kaip pati močiutė trukdė medikams atlikti jų darbą, neleido atlikti privalomų tyrimų. „Iš besilankančių Priėmime prašome pagarbos ir rimties. Iš kur gimsta tas chaosas, apsižodžiavimas? Atvažiuoja patys agresyviai nusiteikę, galbūt sutrikę, apimti panikos. Galiu garantuoti, kad toje situacijoje viskas buvo padaryta taip, kaip turėjo būti. Patikinu, jog mes dirbame pagal sąžinę, profesionaliai, stengiamės nekonfliktuoti, o iš žmonių prašome supratingumo“,— sakė Jovita Seiliuvienė, pripažinusi, jog, pasirodžius kritiškoms publikacijoms, labai išgyvena ne tik konkretus skyrius, bet ir visa ligoninė, visi darbuotojai.

 

10 Komentarų

  1. Nebenusišnekėkite. Ir taip aišku, kad problema yra Girdvainytė. O tarybinis mentalitetas yra toks, kad saviškį gint reikia. Galiu pasakyt nepraeis nė metai kai jos neliks, neliks ir problemos. Negali taip būti, kad kitų gydytojų neskundžia, o tik ją visą tokią gerą ir sąžiningą visi šmeižia. Užpuls kada nors kokį žmogų, kuris ją pastatys į vietą.

  2. Bet kodėl priėmime daugiausiai dirba piktų,nepatenkintų ir nemalonių moterų?Tikrai niekur kitur taip nesusiduri.o ten ir turėtų pirmiausia nuraminti… tada ir tie žmonės nebūtų tokie nepatenkinti.dabar jei nepatenkinti tai priėmimo skyrium.tai gal keiskit ten ką nors?

  3. Issivysciusiose salyse tikrai pacientu nepasitinka apsauginis! Kokia nesamone juk ne ikalinimo istaiga. Ir visi pacientai yra lygus ar tu isgeres ar narkomanas..
    Pirmiausia pacientai prieina prie registratores kuri priregistruoja o po to reikia laukti savo eiles.Tiktai jeigu yra konfliktine situacija ir yra gresme kad bus panaudotas smurtas tada bus pakviestas apsauginis ar policijos darbuotojas..

  4. Labai teisingas pastebėjimas. Sėdi kaip žiežulos, net daktarų neklauso, tai ka kalbėti apie pvz. pencininka, prie kurio niekas ilgai net neprieina.

  5. Taip, p. Girdvainytei reikėtų pirmiausia pačiai keistis, nekelti balso, kaip ji pati sako, nes daugelis skundžiasi būtent šia gydytoja.

  6. Pagalbos turi reikalauti, o jei pasakysi griežčiau taip nusivaipys, atrodo, kad jos ne už atlyginimą dirba, o labdarą dalina, visada atsiviepusios, ypač senai dirbančios, jaunoji karta visai kitokia, prieis, paklaus.

  7. Tai kad ant minėtos gydytojos jau ne vieną kartą straipsnis rašytas ir NIEKO. Nulis absoliučiai. Taip kad… Praeis ir metai ir antri ir niekas ten nesikeis 😀

  8. Nevardinsiu pavardemis, galiu suklysti, bet teko tureti nemalonumu su sia istaiga ,kai sunus sumustas buvo atvestas ,visu pirma,jei tave sumuso tai reiskia tu kaltas,nors blaivumas buvo patikrintas ir buvo negeres,paprasciausiai vaziavo namo su giminaiciu, o kiti irgi dirbo savo darba su lazdomis bene 7 asmenys,nukentejo ir mano sunus su giminaitis.Budintis daktaras nezinau kiek jis apziurejo, kiek ne liepe issiziojusiam laukti dvi paras iki pirmadienio.Idomu ar pats gydytojas be 4 dantu suverstu i vidu ir skaudanciais zandikauliais islauktu 2 paras>Kai buvo paprasya persviesti zandikauli , nes labai skaudejo, gydytojas sugebejo pastumti su ranka naktine lempa ir liepti paciam persisviesti.Zimona gal zmones eiliniai ir nezino ar yra galimybes tai padaryti,bet nesunku paaiskinti.Sunus pats istiesino dantis kad galetu nors kiek uzverti burna ir paprase siuntimo kitur,deja kol tai gavome ilgai reikejo laukti,nors jis kaip gydytojas turbus ismane, kad Telsiuose nera zandikaulio chirurgo vistiek reikes kitus vaziuoti.Na o priemimo darbuotojoms paprasius kad parodytu nors kur yra tualetas , kad galetu nusiplauti kraujus su panieka mostelejo ranka ir pasake kas jam neleidia nusiplauti, tai jis ne savo namuose juk yra kasd pradetu visas duris darineti.PaklAUSUS AR PRANESE POLICIJAI IRGI BUVI LABAI NEPATENKINTOS, NORS JOS TAI PRIVALO PADARYTI , Kol patys to nepameginom daryti jos net nesureagavo.Zinoma jei butu atveze jau negyva greit butu pranesusios kam reikia, kad yra biznis.

  9. tokio žmogaus kaip Girdvainytė,aš negaliu pavadint gydytoja.Tai furija,kuri diskredituoja gydytojo vardą.Per tokius „daktarus”mus vadina žudikais baltais chalatais.Vyti ją kuo greičiau kartu su Vitkiene iš ligoninės.

Komentarai nepriimami.