STEAM centras nerašo pažymių, bet ugdo ateities kūrėjus

Iš dešinės: Telšių STEAM atviros prieigos metodininkai Artūras Domarkas, Rokas Stankevičius ir Telšių švietimo centro direktorius Simonas Baliutavičius.

Birželio 17-osios popietę įvairių Telšių miesto institucijų atstovai rinkosi STEAM atviros preigos centre, įsikūrusiame „Džiugo“ gimnazijoje, kur centro metodininkai supažindino su STEAM galimybėmis, kvietė kartu įsitrauti į bandymų atlikimo procesus Mechatronikos ir Gamtamokslinėje laboratorijose.

Justina Lukošienė

Iš pradžių visi susirinkusieji buvo pakviesti į Mechatronikos laboratoriją, kurioje užsiėmimus vedė metodininkai Artūras Domarkas ir Rokas Stankevičius. Kaip pažymėjo A.Domarkas, mokyklos dažnai taiko STEAM filosofiją, kuri jungia gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką į visumą, tad STEAM centre ši filosofija įgyvendinama su įranga, kurios yra pakankamai daug.
„Lietuvoje savo veiklą vykdo 7 regioniniai STEAM atviros prieigos centrai, juose turime visiškai tokią pačią įrangą, vadinasi, galime dalintis gerąja patirtimi, naudoti tuos pačius aprašus, vaikai gali atlikti tuos pačius laboratorinius darbus“,— pasakojo metodininkas, taip pat akcentuodamas, jog 3 metodiniai STEAM centrai duris atvers didžiuosiuose Lietuvos miestuose: Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
Anot Telšių švietimo centro direktoriaus Simono Baliutavičiaus, nors Lietuvoje yra 7 regioniniai STEAM centrai, jie dar nėra įgalinti. „Tie 3 metodiniai STEAM centrai dar tik statomi, neaišku, kada įsikurs, o jie turėtų rengti medžiagą ir atsiųsti regioniniams centrams, pagal kurią mes turėtume dirbti. Tad STEAM dar reikia įsibėgėti“,— konstatavo S.Baliutavičius, pasidžiaugęs centre dirbančia šaunia komanda.
Telšių STEAM atviros prieigos centro metodininkas R.Stankevičius sakė, kad čia apsilanko mokiniai ir atlieka įvairius laboratorinius darbus, kurių ugdymo įstaigose nėra galimybės atlikti dėl įrangos, medžiagų trūkumo ar dėl kitų priežasčių. Centre mokiniai darbuojasi mažiausiai dvi valandas. Vyksta rytinės ir popietinės sesijos, per kurias pusė klasės mokinių dirba Mechatronikos laboratorijoje, o kita pusė — Gamtamokslinėje laboratorijoje. Sulaukiama svečių ne tik iš Telšių, bet ir iš Skuodo, Šiaulių, Tauragės.
2022 m. sausio-gegužės mėnesiais Telšių STEAM atviros prieigos centre vyko 109 užsiėmimai, kuriuose dalyvavo 1208 mokiniai. „Vėliau po užsiėmimų kontaktuojame su pedagogais, mokiniais, stebime, kaip jiems sekasi. Mokytojai dažnai pabrėžia, kad mokiniams sekasi geriau atlikti kontrolinius darbus. O perspektyvoje mūsų, kaip metodininkų, kaip centro, tikslas — Telšiuose užauginti bent vieną fiziką, chemiką ar biologą, kuris galbūt garsins ne tik savo miestą. Tai būtų pati didžiausia pergalė“,— teigė R.Stankevičius. Jam antrino A.Domarkas, pridurdamas, kad ateityje STEAM centrai atliks ir formaliojo ugdymo papildymo funkciją, pavyzdžiui, kaip sporto, muzikos, dailės mokyklos, tačiau šis modelis per kelerius metus dar turi išsigryninti.
„Kitas dalykas, kuris beldžiasi ne tik į ugdymo programas, bet apskritai į visą švietimo modelį, tai — brandos darbai, kurie bus 12 klasėje šalia egzaminų. Čia mokiniai galės atlikti tyrimus, kurie reikalingi tiems brandos darbams“,— kalbėjo fizikas.
Mechatronikos laboratorijoje atliekami ne tik tiriamieji fizikos darbai, mokiniai taip pat supažindinami su įvairiais robotikos dėsniais, jutikliais, kaip veikia robotai, kaip juos sukonstruoti, tiksliai užprogramuoti. Čia taip pat galima išvysti dirbtinio intelekto robotines rankas, kurios atlieka daugybę dalykų — nuo 3D spausdinimo iki lazerinių galvučių pajungimo.
Po užsiėmimo apie radioaktyviąją spinduliuotę minėtoje laboratorijoje visi sugužėjo į Gamtamokslinę laboratoriją, kur metodininkas Juozas Maneikis ir laborantė Julija Barsienė pasiūlė pamatyti savo DNR per mikroskopą. Šioje laboratorijoje mokiniai turi galimybę analizuoti gamtoje ir gyvuose organizmuose vykstančius biologinius, cheminius procesus, kurti prototipus ir juos išbandyti. Eksperimentiniai gebėjimai tobulinami dirbant su pažangiomis laboratorinėmis priemonėmis ir įranga.
Telšių STEAM centro laborantė Julija Barsienė akcentavo, kad minėtoje laboratorijoje atliekami įvairūs tiriamieji darbai bei rengiamos edukacijos, kuriose dalyvauja ir darželinukai, ir „paruošiamukai“, ir pradinukai, ir jaunesnių klasių moksleiviai.
Telšių regioninio STEAM centro tikslas — ugdyti mokinius, kaip ateities STEAM mokslo sričių tyrėjus, inovacijų kūrėjus ir diegėjus, naujų aukštos pridėtinės vertės produktų bei paslaugų kūrėjus ir gamintojus, stiprinant dalykines ir tarpdalykines, kūrybiškumo, iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės kompetencijas, reikalingas jų sėkmingai profesinei karjerai: gerinti pasiekimus ir stiprinti praktinius gebėjimus STEAM mokslų srityse.
„Mes nesame mokykla, nerašome pažymių, bet jeigu mokiniai ir suklysta, džiaugiamės, nes suklydę išmoksta. Stengiamės juos įgalinti save. Geras pavyzdys su bioplastiku: vaikai pamatė, kad jie patys gali jį susintetinti, jog nėra čia kažko labai sudėtingo. STEAM centrų koncepcija — supažindinti mokinius su viena didele problema, kuri dažnai atrodo sunkiai įveikiama. Tuomet mes tą problemą suskaidome į dar mažesnes problemas ir vaikai patys jas gali išspręsti, jie supranta, kad viską įmanoma padaryti savo jėgomis“,— dėstė Telšių STEAM atviros prieigos centro metodininkas chemikas Juozas Maneikis.

1 Comment

Comments are closed.