Kadaise, XIX a. antroje pusėje, didelę dalį Varnių gyventojų sudarė žydų bendruomenė, turėjusi čia dvi sinagogas, mokyklą, darniai sugyvenusi su visais kitų tautybių miestelėnais. Deja, dramatiškasis XX amžius, ypač vokiečių okupacija Antrojo pasaulinio karo laikotarpiu, be gailesčio sunaikino šią bendruomenę, o prieš porą metų varniškiai su didele širdgėla atsisveikino su paskutiniąja šios tautos atstove mūsų miestelyje: Feige Kacaite — Zita Sabaliauskiene, puikia, kilniaširde moterimi, nuėjusia nelengvą gyvenimo kelią. Tiesa, apie Zitą Sabaliauskienę jau rašyta, ir ne vieno autoriaus, o Varnių gimnazijos muziejuje išliko vienas pirmųjų rašinių apie Kacų šeimos likimą, tad siūlyčiau skaitytojų dėmesiui 2002 m. rašytą ir laimėjusį II premiją respublikiniame konkurse GIEDRĖS MIKALAUSKAITĖS rašinį.
Vlada Vengrinė
„Mūsų miestelis — pačioje Žemaitijos širdyje, toli nuo didelių miestų. Gal todėl dauguma jo gyventojų — žemaičiai, vienas kitas pasitaiko iš kitų Lietuvos kraštų, bet didelė retenybė išgirsti Varniuose svetimą kalbą. Todėl taip domina kiekvienas kitos tautybės žmogus, Varniuose pasirodantis, o juo labiau — gyvenantis. Moteris, apie kurią pasakosiu — ypatinga. Pagal kilmę ji — žydė, pagal tikėjimą — katalikė, pagal vardą ir pavardę — lietuvė. Besidomėdama žydų kultūra, papročiais, nusprendžiau su ja susipažinti iš arčiau. Buvo įdomu, ar beprisimena ponia Zita vaikystės įspūdžius, savo tautos tradicijas, papročius. Žinojau, kad ji yra patyrusi daug skaudžių išgyvenimų: karo metais neteko net kelių savo brolių ir seserų, pati buvo uždaryta Telšių gete, per stebuklą iš ten išsigelbėjo, bet dar daug kartų buvo netoli mirties. Todėl jaudinausi, eidama pas ją pirmą kartą. Gyvena ponia Zita Kalno gatvėje, ant paties aukščiausio kalniuko. Visus ateinančius ir praeinančius maloniai nuteikia jos darželis, marguojantis įvairiausiomis gėlėmis. Beldžiamės į duris. Malonus, nors ir silpnas balsas pakviečia vidun. Ponia Zita, nors jos pečius slegia nemaža metų našta, giedrai šypsosi, nors jos šypsena vis tiek išduoda, kad širdyje susikaupę ir kartėlio, ir sielvarto. O ir tie kojų skausmai, neleidžiantys naktimis užmigti. Ji labai svetinga, vaišina skaniais, pagal senovinius receptus pagamintais patiekalais. Kokie kvapnūs jos pyragėliai!
Paklaususios apie praeitį, pirmiausia išgirstame padėkos žodžius žmonėms, kurie išgelbėjo jos gyvybę, slėpė ir šelpė. Ypač ji dėkinga kunigui Juozui Gasiūnui. Zitos vaikystė buvusi labai sunki. Gimusi 1923 metais, ji buvo jauniausias vaikas iš 14 brolių ir seserų. Šeima vertėsi sunkiai. Tėvai Estera ir Šlioma Kacai, susituokę, kai Esterai buvo 17, o Šliomai 29 metai, buvo kilę iš Žebenkavos kaimo, bet gyveno Vidmantų dvare, važiuojant Tverų link, tarnavo kumečiais pas poną Gališanskį. Ponas labai padėjo Kacų šeimai, parūpindavo grūdų, bulvių, leido laikyti dvi karves, skyrė 16 ha geros, derlingos žemės Vidmantų kaime. Tačiau ta žemė vėliau atiteko Lietuvos kariuomenės savanoriams Steponkui ir Šimkui, o Kacai turėjo tenkintis prastesne Šilų kaime. Kad ir kaip sunkiai dirbdami, Kacai dažnai eidavo į sinagogą. Šeštadienio šventė vadinosi šabas. Tą dieną jie negalėjo dirbti, todėl samdydavo lietuves, kad vandens parneštų, darbus apdirbtų. Ponas Šlioma nedirbdavo ir sekmadieniais, tuo pagerbdamas kaimynų lietuvių tikėjimą.
Mažoji Feigė (taip vaikystėje vadinosi Zita) ėjo į Vidmantų pradžios mokyklą, kuri buvo padalyta į dvi dalis: žydų ir lietuvių vaikų. Žydukai ir lietuviukai nebuvo priešai. Siena, skirianti dviejų tautybių klases, nesudarė pagrindo neapykantai, muštynėms ir nesutarimams. Na, o Feigė labiausiai gretinosi prie lietuviukų, nes tarp jų užaugo. Kalbėdama apie santykius su lietuviais, ponia Zita sako: „Kaime visi eidavome vieni pas kitus į talkas, padėdavome vieni kitiems. Mes, Kacų vaikai, net nejautėme, kad esame kitos tautybės. Niekas nėra nei žydelkom, nei kaip kitaip pavadinęs, visi gerbė. Girdėjom, kad Varniuose kažkas buvo ruošiama prieš žydus, o mūsų kaimynai sakė: „Tik tegu pabando jus užkabinti!“ Į šokius irgi kartu su lietuviais bėgdavome. Tėvai neleisdavo, tai vyresnės seserys pro langą išlipdavo. Jei reikėdavo ko nors, skolindavomės vieni iš kitų“. Draugavo ir kartą net susituokė mišri pora.
Varnių žydai turėjo parduotuvių, o jų žmonos buvo tik šeimininkės. Zita pagarbiai prisimena savo motiną, taip pat namų šeimininkę. Važiuodama arkliais iš vieno ūkininko pas kitą ir į kubilus surinkdama pieną, ji spėdavusi nunerti kojinytę ar pirštinaitę… Pastebėjau ponios Zitos akyse džiaugsmą, kai ji sakė: „Mano mokyklinę suknelę išaudė mama ir prisiuvo ant šono didoką kišenytę. Aš ja labai didžiavausi“. Į klasę su klumpėmis eiti negalėjo, tai mama jai nunėrė šlepetes, kuriomis persiaudavo.
1939 m., Visų Šventųjų rytą, kai vienas iš sūnų turėjo eiti į kariuomenę, mama mirė. 1940 m. vasarį mirė tėvas. Kai prasidėjo karas, ūkyje gyveno jau tik keli broliai ir seserys: Chana (Jadvyga), Šolomas (Juozas), Ida (Teresė) ir Feigė (Zita). O paskui — getas ir visos baisybės, nors jie jau ir buvo pakrikštyti krikščioniškai.
Kai žydus ėmė vežti į Telšių getą, pirmą prieglobstį savo namuose jiems suteikė Jonas Rupšys, tačiau juos ten vis tiek surado ir išvežė. Kai vokiečiai buvo girti ir sumigo (o taip būdavę dažnai), Zitai, Teresei, Jadvygai, Juozui ir kai kuriems kitiems pavyko pasprukti. Taip jie gavo dar vieną progą gyventi. Su siaubu ir ašaromis ponia Zita prisimena getą, žydų šaudymą, žudomus vaikus. Sudėjusi rankas, nuleidusi galvą, ji šnibžda apie tai, kaip baltaraiščiai grobė juos iš motinų rankų, paėmę už kojyčių, trenkdavo į medį ir leisgyvius mesdavo į bendrą duobę.
Ponia Teresė Kaganaitė-Kentrienė, kuri slapstėsi vienuolyne, pasakojo, kad kunigas, išėjęs su stula ir kryžiumi, pasakė baltaraiščiams: „Vyrai, ką darot, taigi dangus yra!“ Jį taip pat nužudė, kaip daugelį kitų. Ponią Zitą (Feigę) priglaudė kaimynai Burbos, brolį Juozą (Šolomą) — Gintalai, auginę savo dešimt vaikų, seserį Jadvygą — Adomaičiai, irgi turėję keturis vaikus. Šie kaimynai rizikavo savo ir savo vaikų gyvybe — už žydų slėpimą buvo žudoma visa šeima. Tai pasakodama, ponia Zita braukė dėkingumo ašaras… Zitos tėvai gerai sutarė su kaimynu Miečiumi. Karo metais jis tarnavo policijoje ir įspėdavo Zitos globėjus apie artėjančias kratas. Miečiaus duktė Stasė Karpienė yra ponios Zitos sutvirtinimo sakramento motina. Kai būdavo pranešama, kad pas Burbas ateis vokiečiai arba baltaraiščiai, Zita slėpdavosi kiemo duobelėje, ant kurios stovėjo kapoklė.
Vėliau beveik keturis mėnesius Zita išgyveno pas Joną Budginą. Budginai turėjo daug vaikų ir tik vieną kambarį. Žibalo nebuvo, tad Zita prikapodavo daug ilgų skalų ir jomis pašviesdavo, kai Budginai dirbdavo kamaroje kokius nors darbus. Čia Zita slėpdavosi ir nuo vokiečių. Budginai buvo auksinės širdies, atnešdavo į kamarą kepalą duonos ir lašinių. Zitelė, kaip pati sako, kuklinosi, kartais tik palaižydavo duonos, kad kitam kartui liktų.
Prisiminusi praeitį, Zita greit susigraudina, vis dėkoja už išgelbėtą gyvybę. Ji gali be galo pasakoti apie žmones, kurie prisidėjo, gelbėdami ją. Su ypatinga meile kalba apie kunigą J.Gasiūną, kurio portretas kabo garbingiausioje jos namų vietoje. Vis mini J.Rupšį, Vičauskus, kurie gelbėjo Marytę Bulnikaitę, Radavičius, pas kuriuos slapstėsi Roza-Rožytė. Gerų žodžių negaili Miečiui, Gintalui, slėpusiam jos brolį Juozą.
Varnius p. Zita prisimena kitokius negu yra dabar. Pagrindinė gatvė buvo labai plati, aplink — daug žydų parduotuvių. Miestelyje buvę du laikrodininkai, vieno pavardė — Rubinšteinas. Medžiagų parduotuvės savininkas — Rotmanas, žibalo — Levinas. Jauna būdama, prieš pat karą, ji dirbo valgyklėlėje — nešiojo maistą, buvo padavėja. Per karą Varniai buvo nusiaubti — ir parduotuvės, ir sinagoga, ir mokykla…
Iš Sabaliauskų kiemo matyti žydų kapinės. Ten palaidoti p. Zitos tėvai, daug jaunystės pažįstamų — irgi žemdirbių, prekybininkų. Yra palaidota ir rabinų. Kapinės buvo labai apleistos. Lietuvai atgimstant, nuo 1989 m. jos imtos tvarkyti: išretinti menkaverčiai medžiai, atstatyti nuvirtę paminklai, aptverta tvora. Kiek leidžia sveikata, p. Zita rūpinasi kapinėmis. Labai gailisi šviesaus atminimo mokytojos Doros Kaganaitės-Tallat Kelpšienės, su kuria kartu organizavo žydų kapinių tvarkymą, kuri buvo geriausia jos bičiulė ir atrama sunkesnę gyvenimo minutę.
Pas p. Zitą prie vaišių stalo įvairiomis progomis susirenka nemažas būrys svečių. Apsilanko jos sesuo Jadvyga (Chana), Varniuose ilgai dirbusio ir čia palaidoto gydytojo Bumšteino sūnus Vladimiras, Varnių klebonas kanauninkas J.Petrauskis, Žemaičių vyskupystės muziejaus direktorius A.Ivinskis, žydus gelbėjusių šeimų nariai. Ypač brangina Zita pažintį su Jo Ekscelencija Telšių vyskupu A.Vaičiumi.
Pastebėjau, kad broliais ir seserimis p. Zita vadina visus vaikus tų šeimų, kuriose jai teko slapstytis, gyventi, kurios globojo jos brolius ir seseris. Ji pati globojo, šelpė, laidojo ne vieną savo buvusį kaimyną iš Šilų, Gintalų, Vidmantų kaimų. Domicelei padėjo patekti į senelių globos namus ir dabar ją ten lanko, visiems globos namų gyventojams veža dovanų.
Kiek pažinau žydų tautybės žmonių, jie man labai patiko: atviri, draugiški. Tiesa, nuo mūsų, lietuvių, jie skiriasi, bet man jie atrodo labai artimi. Jie labai daug iškentėjo.
Atsisveikindama su manimi, ponia Zita pasakė: „Ar jauti, kad mes jau tapome lyg giminės?“ Didžiuojuosi tuo, nes tikiu, kad jos namų durys atviros tik geriems žmonėms, suprantantiems kito skausmą ir pasiryžusiems padėti“.
Tokia buvo jaunutės moksleivės pažintis su daug iškentėjusia, bet labai jautria, geros širdies moterimi. Šiandien Giedrė — jau varniškių gerbiama kultūros darbuotoja, puiki mama. Tikiu, kad tas susitikimas, tas jos prisiglaudimas prie kito žmogaus skausmo ir, nepaisant visko, išsaugotos meilės žmonėms irgi turėjo įtakos jos asmenybei augti.
Vidmantų pradžios m. apie 1930 m. Antroje eilėje antra iš kairės — Chana, antra iš dešinės — Ida Kacaitės.