Išankstinė pacientų registracijos sistema – efektyvus eilių pas gydytojus valdymo būdas

IPR – tai išankstinė pacientų registracijos sistema, dalis e. sveikatos platformos, kuri leidžia automatizuoti išankstinės registracijos pas gydytoją procesus tiek pacientams, tiek specialistams, vykdyti juos skaidriai, tinkamai identifikuojant pacientą. Išankstinė registracija vykdoma nuotoliniu būdu ir tai vyksta greičiau nei kitomis veikiančiomis priemonėmis, tokiomis kaip telefonu ar atvykus į sveikatos priežiūros įstaigą.

Justina Lukošienė

Pasak Regioninės Telšių ligoninės administracijos, ši sistema yra inicijuota Sveikatos apsaugos ministerijos, siekiant užtikrinti vieningą elektroninę registracijos sistemą, kuria naudotųsi kiek galima daugiau sveikatos priežiūros įstaigų bei pacientų. IPR sistema leidžia pacientams nuotoliniu būdu rezervuoti priėmimo laiką, gauti pranešimus ir priminimus apie numatytą apsilankymą pas gydytoją, atšaukti apsilankymą, internete stebėti visų savo planuojamų bei įvykusių apsilankymų istoriją. Ši sistema padeda sukurti tolygų pacientų pasiskirstymą tarp gydymo įstaigų ir specialistų, o pacientai mato, koks yra realus gydytojų užimtumas, ir gali rinktis tą įstaigą, kurioje pas gydytoją būtų galima patekti greičiau. Sistema pati primena pacientui apie artėjantį apsilankymą pas gydytoją, tad jei pacientai laiku atvyksta pas gydytoją jiems paskirtu metu, gydymo įstaigos gali aptarnauti daugiau pacientų, o pacientai išvengia laukimo eilių. IPR yra susieta su e. sveikatos sistema, todėl pacientai gali lengviau registruotis paslaugoms, kurioms reikia e. siuntimo, tėvai gali lengvai ir patogiai registruoti savo vaikus konsultacijai pas sveikatos priežiūros specialistus.
Išankstinės pacientų registracijos sistema Regioninėje Telšių ligoninėje pradėta vykdyti nuo 2006 metų iš Ligoninės informacinės sistemos ESIS per integracinę sąsają, perduodant duomenis į sistemą „Sergu.lt“, o nuo 2019-08-12 parengta sutartis su IPR sistema. Paklausus, kaip vyksta IPR plėtojimas gydymo įstaigoje, Regioninės Telšių ligoninės administracija akcentavo, jog paskelbti talonai pas gydytojus iš Ligoninės informacinės sistemos persiunčiami į IPR. Iš ten grįžta prisiregistravusių pacientų sąrašai. Registruojantis pas gydytoją pacientui reikia palikti savo kontaktinį mobiliojo telefono numerį, kad prireikus būtų galima susisiekti. Likus 48 valandoms iki vizito pas gydytoją, siunčiami pacientams SMS priminimai apie vizitą. Pacientai turi atsakyti „taip“ arba „ne“. Taip raginami pacientai informuoti, jei neatvyks pas gydytoją tą dieną, kurią yra užsiregistravę. Tokiu būdu atlaisvinama vieta kitam pacientui, kuriam reikalingas vizitas pas tos pačios specialybės konsultantą. Tai – vienas iš būdų, leidžiantis užtikrinti kuo daugiau laisvų talonų pas gydytojus, padedantis reguliuoti pacientų srautus, suteikiantis galimybę efektyviai išnaudoti gydytojo darbo laiką bei mažinantis laukimo eiles. Taip pat pabrėžtina, jog įsigaliojo e. sveikatos taikomos sąlygos, kai pacientas gali turėti tik vieną registraciją pas tos pačios specialybės konsultantą. Pavyzdžiui, su vienu siuntimu pas gydytoją kardiologą galima tik viena registracija visoje Lietuvoje. Jei pacientas bando registruotis į kelias gydymo įstaigas su tuo pačiu siuntimu, lieka aktyvi tik paskutinė registracija, kitos registracijos automatiškai atšaukiamos. 2023 m. vasario pabaigoje Sveikatos apsaugos ministerija kartu su Valstybine ligonių kasa ir Valstybės duomenų agentūra sukūrė naują eilių pas gydytojus stebėjimo įrankį – švieslentę. Švieslentė, atvaizduojanti Išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos duomenis, leidžia stebėti eilių dinamiką ir identifikuoti problemas. Jei iki šiol eilių statistika buvo grindžiama pačių gydymo įstaigų pateikiamais duomenimis, dabar bus matomas tikras vaizdas apie padėtį gydymo įstaigoje. Švieslentė yra prieinama internetu pasekus šia nuoroda: https://osp.stat.gov.lt/pacientu-eiles. Ne išimtis ir Regioninė Telšių ligoninė. Įstaiga yra prijungta prie švieslentės ir yra pateikiami visi turimi vizitų laikai. Šiai dienai ilgiausios eilės yra pas gydytoją neurologą, odos ligų gydytoją, kardiologą, fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoją. Šių specializacijų gydytojų didžiausias trūkumas jaučiamas ir kitose įstaigose, todėl ir nusiskundimų dėl ilgų eilių pas juos sulaukiama daugiausiai, o talonai neretai užpildomi labai greitai.
Paskutiniu metu daugėja gyventojų, kurie renkasi registraciją internetu. Tačiau nepasikeitę registracijos įpročiai, nepakankamas kompiuterinis raštingumas lemia tai, jog dalis pacientų vis dar rezervuoja konsultacijos laiką pas gydytoją telefonu ar atvykę į gydymo įstaigą. Taip pat dažniausiai senyvo amžiaus pacientai renkasi atvykimą į gydymo įstaigą, kadangi nesinaudoja internetu ar neturi kas pagelbėtų jiems užsiregistruojant.
Primenama, kad naudotis IPR informacine sistema pacientai gali prisijungę prie savo paskyros e. sveikatos portale www.esveikata.lt ir paspaudę nuorodą „Išankstinė pacientų registracija“. Tai padarius, sistema parodys paciento šeimos gydytoją ir galimus registracijos laikus. Jeigu reikalinga gydytojo specialisto konsultacija, sistema pagal pasirinktus kriterijus pateiks visą sąrašą įstaigų ir specialistų, pas kuriuos galima registruotis su šeimos gydytojo siuntimu ar be jo, ligonių kasų ar paties paciento apmokamai paslaugai. Pacientas turi atkreipti dėmesį į reikalavimus IPR sistemoje, turėti reikiamus siuntimus, atsirinkti mokamus/nemokamus talonus, pasižiūrėti, ar pasirinktas talonas pas norimą specialistą yra skirtas vaikams ar suaugusiems, koks talono tikslas (pirminis ar pakartotinis). Tam tikrais atvejais Privalomuoju sveikatos draudimu apdrausti gyventojai į gydytoją specialistą gali kreiptis be šeimos gydytojo siuntimo. Siuntimo nereikia, kai kreipiamasi į gydytoją dermatovenerologą. Taip pat siuntimo nereikia, jei pas tą patį specialistą dėl tos pačios priežasties kreipiamasi pakartotinai (t.y. jei gydytojas nurodo atvykti pakartotinai, nes dar tęsia paciento gydymą ar tyrimą) arba pacientas serga lėtine liga ir jam taikomas ilgalaikis stebėjimas. Be siuntimo neatidėliotinai teikiama būtinoji medicinos pagalba.