Suteiktos abipusės garantijos

Savivaldybės taryba pritarė ketinimų protokolui „Dėl keleivių vežimo paslaugų pirkimo“ tarp Telšių rajono savivaldybės ir uždarosios akcinės bendrovės „Telšių autobusų parkas“.

Alvydas Ivoncius

Įsipareigojimai — penkeriems metams
Savivaldybės tarybos sprendime rašoma, kad UAB „Telšių autobusų parkas“ pagal suformuotas Telšių rajono savivaldybės administracijos užduotis perėmė paslaugos teikimą — vežti keleivius vietiniais maršrutais Telšių rajone. Sprendimai buvo priimami skubos tvarka, per trumpą laikotarpį gautos paskolos iš banko su Savivaldybės garantija ir nupirktos transporto priemonės. Iš privataus vežėjo perimtiems maršrutams aptarnauti nupirkti 7 autobusai, kurių vertė — 342 tūkst. 309 eurai su PVM. Atsižvelgdama į padarytas investicijas, bendrovės valdyba paprašė Savivaldybės garantijos, kad iš „Telšių autobusų parko“ keleivių vežimo paslaugos bus perkamos 5 metus.
„Telšių autobusų parkas“ įsipareigojo sutartyse su Savivaldybe nurodytomis sąlygomis ir tvarka ne trumpiau kaip 5 metus nepertraukiamai vežti keleivius nurodytais miesto ir priemiestinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais, neviršydamas Savivaldybės patvirtinto įkainio vienam keleiviui už vieną nuvažiuotą kilometrą. Savivaldybė įsipareigoja ne trumpiau kaip 5 metus nepertraukiamai pirkti iš „Telšių autobusų parko“ keleivių vežimo paslaugas ir sutartyse su įmone nurodytomis sąlygomis bei tvarka kompensuoti patirtas išlaidas.

Būtų nelikę kam vežti moksleivių
Kodėl prireikė šio ketinimų protokolo, paprašėme pakomentuoti UAB „Telšių autobusų parkas“ direktoriaus Arūno Tamošausko. Anot jo, rugpjūčio pradžioje paaiškėjo, kad naujame konkurse dėl keleivių vežimo pritrūko dalyvių. Iki tol keleivius, tarp jų ir moksleivius, be „Telšių autobusų parko“ vežė ir UAB „Ridvija“. Artėjo rugsėjis — mokslo metų pradžia. O kas veš moksleivius? „Telšių autobusų parkui“ teko perimti „Ridvijos“ maršrutus, bet trūko autobusų, kurių reikėjo skubiai nusipirkti.
„Ridvija“ dar veža keleivius maršrutu Telšiai-Tryškiai-Telšiai. Sutartis baigs galioti 2024 metais.

Tebeturėjo „muziejines vertybes“
Pasak A.Tamošausko, „Telšių autobusų parkas“ šiemet įsigijo 12 naujesnių autobusų nuo 24 ir 33 vietų ir vieną didesnį, kuris reikalingas mokiniams iš Upynos į Luokę vežti.
A.Tamošauskas pripažino, kad kiek daugiau nei prieš metus pradėjęs vadovauti „Telšių autobusų“ parkui rado sudėtingą padėtį. Ypač dėl senų autobusų, kurių dalis buvo pagaminti 1980-1982 metais. „Tokio susenusio autobusų parko Žemaitijoje tikrai niekur kitur nebuvo“,— pastebėjo A.Tamošauskas. Įmonė vieną tokį autobusą, jau kaip muziejinę vertybę, pardavė privačiai bendrovei.
Kita problema buvo finansinė. Įmonė artėjo prie nemokumo ribos, tam įtakos turėjo ir pandemija bei daugybę metų Savivaldybės tarybos nepakeista savikaina, kai viskas brango. Kai kuriuos naujus autobusus įmonė nusipirko imdama paskolas iš bankų, suteikus Savivaldybei garantijas, kai kuriuos — iš savo lėšų. Savivaldybė pinigų neskyrė. A.Tamošausko teigimu, praėjusių metų vasarą įmonė turėjo jau apie 50 tūkst. eurų nuostolio. Jį panaikinti pavyko, o dabar gaunamas nedidelis pelnas. Direktoriaus teigimu, įmonės administracijoje buvo panaikinta dalis etatų.
Kitas uždavinys — susigrąžinti kadaise privatininkams perleistą keleivių vežimo rinką rajone. Anot A.Tamošausko, kai kurių nepelningų tarpmiestinių maršrutų, matyt, reikėtų atsisakyti.
Direktoriaus ateities tiksluose — „Telšių autobusų parko“ naujų dirbtuvių su vieta autobusams laikyti pastatymas ar įsigijimas. Dabar įmonė pastatą ir aikštelę autobusams nuomojasi iš privačios bendrovės „Zimtransa“.

Praeities iniciatyvos pakenkė dabarčiai
Primename, kad dar 2013 metais tuometė rajono valdžia priėmė labai neskaidrius ir „Telšių autobusų parkui“ žalingus sprendimus. Buvo privačiam asmeniui labai neskaidriai ir įtartinai parduota įmonės gamybinė bazė Luokės gatvėje, vietoje kurios atsirado „Lidl“ prekybos centras. Privatus asmuo vėliau įsigytą turtą už gerokai didesnę kainą perpardavė „Lidl“. Lyg maža to, įtartinomis aplinkybėmis buvo nupirktas per milijoną litų kainavęs brangus turistinis autobusas, kuris neatsipirko. O įmonė buvo priversta dirbtuvėms pastatą ir aikštelę autobusams laikyti nuomoti iš Savivaldybės tarybos ir Darbo partijos nario. 2013 ir vėlesniais metais Savivaldybėje viešpatavo socialdemokratai ir darbiečiai. Jų valdymo laikotarpiu, taip pat įtartinomis aplinkybėmis, bene patys geriausi maršrutai buvo perleisti vienai privačiai bendrovei. Tokios iniciatyvos žlugdė „Telšių autobusų parką“.
Nors 2013 metais tuometis meras Vytautas Kleiva aiškino neva kareivinių teritorijoje bus pastatyta nauja gamybinė bazė „Telšių autobusų parkui“, niekas dėl to nepajudino nė piršto. Didžioji dalis už turtą Luokės gatvėje gautų pinigų buvo išleista tai brangenybei — turistiniam autobusui — apmokėti ir kitoms skoloms dengti. Manytume, Darbo partijos nariui nebuvo naudinga, kad įmonė už gautus pinigus kibtų statytis naują gamybinę bazę. Panašu, tuo nebuvo suinteresuoti ir socialdemokratai, darbiečiai bei jiems talkininkavę „valstiečiai“ ir konservatoriai.

1 Komentaras

  1. Pažiūriu autobuso grafiką Klaipėdoje ir viskas aišku. Yra autobuso numeris, pradinė-galinė stotelės, ir paeiliui išvardytos vusos tarpinės stotelės. Sunku taip padaryti? O Telšiuose kažkada norėjau pasinaudoti viešu transportu, tai nelabai, nelabai…bet taip visada buvo pas mus

Komentarai nepriimami.