Rekonstruojamos Tryškių gatvės taps galvos skausmu ūkininkams

Tryškiuose bus sunku ar net neįmanoma prasilenkti žemės ūkio technikai su kitomis transporto priemonėmis.

Neretai rekonstruojant miestelius ir gyvenvietes kertančius kelius projektuotojai ir kelių infrastruktūros valdininkai numoja ranka į tai, kad keliais naudojasi ir ūkininkai su savo specifine žemės ūkio technika. Kartais po rekonstrukcijos keliu ar gatve važiuoti žemės ūkio technikai neįmanoma dėl vadinamųjų eismo saugumo salelių. Arba sunku ar net neįmanoma prasilenkti su iš priekio atvažiuojančiomis transporto priemonėmis.

Alvydas Ivoncius

Kaip reikės prasilenkti?
Regis, tokia situacija susiklostė ir Tryškiuose. Rajono valdžia entuziastingai gyrėsi ir didžiavosi miestelyje prasidėjusiais darbais, tačiau nė nesistengė nors kiek įdėmiau panagrinėti parengtų kai kurių gatvių rekonstrukcijos projektų. Kaip sakoma, „nedavė zadanijos“ atlikti tokio darbo ir Savivaldybės administracijos valdininkams.
Tryškiuose gatvių, sutampančių su magistraliniais keliais, rekonstrukcija įsibėgėjusi. Grupelė ūkininkų pareiškė pretenzijas dėl rekonstruojamų gatvių. Ūkininkai, kurių vienas Andrius Akučka, Savivaldybės administracijai, Saugaus eismo komisijai, valstybinei įmonei „Lietuvos automobilių kelių direkcija“ rašte argumentuotai išdėstė, kad rekonstruojamos Klaipėdos ir Telšių gatvės, Turgaus aikštė neatitiks reikalavimų penktos kategorijos keliams.
Pagal projektą, rekonstruojamose gatvėse numatoma palikti 6,5 metro pločio važiuojamąją dalį. O Klaipėdos gatvės kairėje pusėje rengiamas 1,2 metro pločio pėsčiųjų takas su trinkelių danga, dešinėje pusėje bus pustrečio metro pločio pėsčiųjų-dviračių takas su metro pločio žole apželdinta juosta. Taigi takai užims 4,7 metro plotį. Iš viso gatvė, kuri yra ir magistralinis kelias, kartu su takais bus 11,2 metro pločio. Tuo tarpu pagal Kelių įstatymą, tokio penktos kategorijos kelio minimalus plotis turi būti 18 metrų.
A.Akučka rašte atkreipė dėmesį į ydingą Klaipėdos-Telšių gatvių sankryžos performavimą. Pasak A.Akučkos, po rekonstrukcijos sankryža taps nepravažiuojama žemės ūkio technikai, kadangi atsiras iškilios „salelės“ su ženklais.

Vietos valdžia pasielgė atsainiai
Tryškiai — kaimiškas miestelis, kurį kerta Virvytės upė. Ir vienintelis tiltas tėra Tryškiuose.
Kai kurie ūkininkai žemes turi abiejose Virvytės pusėse. Norėdami į jas patekti, turi važiuoti per miestelį. Tačiau štai kas: anot A.Akučkos, projekte numatytas vienos kelio juostos plotis 3,25 metro, o štai žemės ūkio technikos (pavyzdžiui, kombaino) ratų ašies plotis yra apie 3,90 metro. Sėjamosios, kultivatoriaus plotis yra 4 metrai, šienapjovės — 3,50 metro. Tai kaip reikės transporto priemonėms tokiose siaurose gatvėse-keliuose prasilenkti?
Ką padarė Savivaldybės administracijos valdininkai? Nieko rimto. Nei jie, nei rajono valdžia tuo, regis, nesusirūpino.
Valdininkai gautas ūkininkų pretenzijas persiuntė valstybinei įmonei „Lietuvos automobilių kelių direkcija“. Gavę atsakymus, Telšių valdininkai persiuntė ūkininkams. „Lietuvos automobilių kelių direkcija“ šaltakraujiškai paaiškino esą dar 2018 metais buvo atliktas projektų saugaus eismo auditas, projektai Tryškiuose buvo pristatyti visuomenei, o susitikime nebuvo pateikta pasiūlymų dėl gatvių pločio. 2019 metais projektas patvirtintas. 2019 metų spalio mėnesį Telšių rajono savivaldybės administracija išdavė statybos leidimą. „Lietuvos automobilių kelių direkcija“ pareiškė nematanti reikalo keisti projekto sprendinių.
Vėlgi čia susiduriame su viena didžiausių rajone vietinės valdžios problema — atsainiu gyventojų informavimu apie būsimus projektus. „Įmeta“ skelbimą į Savivaldybės internetinę svetainę, pakabina skelbimų lentoje — ir neva to pakanka. „Pliusui uždėti“ gal ir pakanka, bet vėliau paaiškėja, kad dauguma gyventojų nieko apie tuos naujus projektus nebuvo girdėję. Deja, vietinei valdžiai, kurią sudaro vietiniai politikai, pernelyg sunku plačiau informuoti visuomenę. Jei visuomenei informuoti skirtų nors penktadalį savo rinkiminei savireklamai išbarstomų pastangų ir pinigų, visuomenė būtų pakankamai išsamiai informuota ir žmonės galėtų teikti pasiūlymus.

Žmonės gąsdinami baudomis
Beje, Tryškiuose bėdos dėl gatvių rekonstrukcijos projektavimo ir infrastruktūros tvarkymo tuo nesibaigia. Štai gatvė bus suremontuota, o buitinių nuotekų tinklai nepakloti. Gyventojai raginami įsitaisyti „traidenius“, gąsdinant baudomis. Tryškiai — ne koks bažnytkaimis, o vienas didžiausių rajono miestelių. Rajono valdžioms (ankstesnėms ir dabartinei) puikiai buvo žinoma, kad ruošiamasi rekonstruoti su valstybinės reikšmės keliais sutampančias gatves. Savivaldybė galėjo rengti ir buitinių nuotekų plėtros tose gatvėse projektus, bet to nepadarė. Ir neįrengė, nes neva nėra pinigų. Tačiau nesunkiai rado 700 tūkst. eurų privačioms ūkininkų žemėms melioruoti, o šiais metais buvo prašoma skirti dar bene pusę milijono.
Tryškiuose, kaip ir kai kur kitur, remontuojant gatves, pasikeičia jų aukštis, žmonės nebegali įvažiuoti į savo kiemus ir sulaukia valdininkiškai atšiaurios reakcijos: tai jūsų bėda.
Pasirodo, Tryškiuose, prie Virvytės, įrengiamoje renginių ir poilsio zonoje projektuotojai nenumatė vietų… automobiliams. Tegul keliauja tryškiečiai pėsti. O jei vyks renginys, tegul jie ir svečiai palieka automobilius bala žino kur.

1 Komentaras

  1. O kiek panašių „kliurkų” pridaryta Telšių mieste, kad ir Sedos g. ženklinimas?
    Kaip vykdomi darbai Respublikos g., kaip Menų mokyklą statė Techsis ir t.t.
    Toks jausmas, kad rajonui vadovauja idiotai ir bukagalviai…

Komentarai nepriimami.