Švietimo ir mokslo ministrė blaškė mitus

Praėjusį penktadienį — paskutinę šių mokslo metų dieną — Žemaitijos sostinėje apsilankiusi švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė Telšiuose neužtruko — sakė skubanti grįžti į Vilnių, nes reikia patvirtinti kitų mokslo metų bendrojo ugdymo planus. Pagal juos galima spręsti, kokios naujovės švietimo sistemoje bus įgyvendinamos jau nuo rugsėjo pirmosios.

Lina Dijokienė

Pertvarkų metas
Svarbu susitikti, padiskutuoti ir žiniasklaidos sukurtus mitus prablaškyti — taip savo vizito misiją Žemaitijos sostinėje apibrėžė švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė. Iš pradžių užsukusi į Telšių rajono savivaldybę, po to ministrė apsilankė Telšių Naujamiesčio mokykloje, išgyvenančioje jungimosi su kita specialiuosius poreikius vaikus ugdančia įstaiga — Telšių „Vilties“ mokykla rūpesčius, galiausiai Žemaitės gimnazijoje susitiko su viso rajono švietimo įstaigų vadovais.
„Labai tikiu įrodymais grįsta politika, įrodymus galima pamatuoti“, — pareiškė ministrė direktoriams, pristatydama ministerijoje planuojamas ir jau vykdomas švietimo sistemos pertvarkas.
Pabrėžusi, kad nereikia sureikšminti ministerijos galių, J.Petrauskienė akcentavo svarbų kiekvienos  savivaldybės ir kiekvienos mokyklos indėlį, kuriant geros kokybės švietimą. „Kaip užtikrinti, kad mokykla būtų stipri? Esu įsitikinusi, kad tokią mokyklą į priekį veda labai stiprūs vadovai. Labai svarbu puoselėti pasitikėjimą mokykla ir mokytoju“, — teigė ministrė ir išvardijo svarbiausius laukiančius darbus: mokytojų etatinio darbo apmokėjimo modelio kūrimas, mokyklų vadovų kadencijų, ugdymo turinio peržiūra.

Problemų rinkinys
„Ko mokome, kaip mokome ir kas moko? Šie klausimai esminiai. Kaip pagerinti sąlygas mokytojams? Lūkesčiai ir reikalavimai mokytojams labai dideli. Tai be galo atsakinga profesija. Mokytojams turime padėti. Kasmet jų kvalifikacijai tobulinti išleidžiame per 20 milijonų eurų. Ar tai padeda?“ — svarstė ministrė, pabrėžusi, kad Lietuvoje švietimui skiriama 5,1 proc. nuo BVP, kitas klausimas, ar visi pinigai panaudojami efektyviai.
Švietimo ir sporto skyriaus vedėja Danutė Mažeikienė ministrei uždavė iš karto net kelis probleminius klausimus. Ji priminė, kad iki šiol tebelaukiama mokyklų tinklo kūrimo naujų taisyklių, išsakė rūpestį dėl eksperimentinio švietimo įstaigų finansavimo modelio (vadinamojo klasės krepšelio) tobulinimo, kėlė klausimą dėl vadovų kadencijų bei užsiminė, jog net ugdymo planai šiemet vėluojantys.

Riboti pinigai
Ministrė, kalbėdama apie direktorių kadencijas, sakė, jog priimtų sprendimų dar nėra: linkstama kadencijoms pritarti, tačiau dar neaišku, ar jų skaičius bus ribojamas. Planuojamas kurti ir būsimų vadovų rezervas, tiesa, kol kas nėra nuspręsta, kaip jis bus formuojamas.
Pasak J. Petrauskienės, kuriant etatinio darbo apmokėjimo modelį, jau einama į finišo tiesiąją. Realiai žiūrint, jį būtų galima pradėti įgyvendinti nuo 2018 m. Tačiau problemų ir čia netrūksta: lėšų turima 29 tūkst. etatų, o mokytojų yra 35 tūkst. Ministrės teigimu, bandoma ieškoti lankstumo naujajame mokyklų finansavimo modelyje — klasės krepšelyje. Jis palankus mažesnėms mokykloms, tačiau netinka didžiosioms. Bėda: riboti pinigai švietimui, tai lemia vis mažėjantis vaikų skaičius.

Mokysis ilgiau ir įdomiau
Kalbėdama apie ugdymo turinio ir planų permainas, ministrė priminė daug diskusijų sukėlusius klausimus. Ji patvirtino, kad 2017-2018 mokslo metais mokslo dienų skaičius didinamas 10 dienų — to bus siekiama racionaliau išdėstant mokinių atostogas.
Pradinukams mokslo metai neilgės, tik bus atsisakyta papildomų 10 dienų trukmės atostogų, kurios, pasak ministrės, trikdė psichologų rekomenduojamą mokymosi ir poilsio balansą. „Kaip papildomas 10 dienų išdėstyti 5-11 klasėse, teisė nuspręsti suteikiama pačioms mokykloms, jų steigėjoms savivaldybėms ir mokyklų savininkams. Dėl 5 papildomų ugdymo proceso dienų įgyvendinimo laiko sprendimą priims savivaldybės, dėl kitų 5 – spręs pačios mokyklos“, — aiškino J. Petrauskienė.
Ministrė pristatė ir kitas švietimo bendruomenės laukiančias naujoves. „Visi norime mokyklos, kurioje būtų gera mokytis, vaikai norėtų ją lankyti. Tokią ją turime sukurti kartu. Jau kitąmet mokymo programose neliks perteklinės informacijos, reikalaujančios „iškalti“ žinias. Mokytojai ir mokiniai turės daugiau laiko susikoncentruoti į svarbiausius dalykus. Mokymasis bus nuoseklesnis, gilesnis, skiriama daugiau laiko kartojimui, mokytojai galės taikyti įvairesnius metodus. Labai svarbu susitelkti ir į palankesnę emocinę aplinką mokyklose, skirti laiko bendravimui“, — sakė ministrė J. Petrauskienė.
Ji patikino, kad daugiausia dėmesio bus skiriama mokymosi kokybei, mokinių pasiekimus sutelkiant į kūrybišką ugdymo veiklą, palankios emocinės aplinkos mokyklose kūrimui. Ministrė žadėjo, kad jau kitais mokslo metais mokinių lauks mažiau namų darbų, streso ir skubėjimo, daugiau laiko įsigilinti ir įtvirtinti gebėjimus bei žinias, nebebus galima rašyti kontrolinių darbų po ligos ar atostogų, pamokose bus daugiau įvairovės ir praktinės tiriamosios veiklos, daugiau pažintinės veiklos, stiprinamas medijų ir informacinis raštingumas, gilinamas finansinio raštingumo integravimas į ugdymo turinį, daugiau pagalbos kiekvienam mokiniui: vaikui, turinčiam mokymosi sunkumų, bus galima lankyti konsultacijas, tam bus skiriamos papildomos 3 valandos, mokiniams bus sudaromos sąlygos paruošti namų darbus mokykloje. Nuo rugsėjo 1 d. visos mokyklos įgyvendins bent vieną prevencinę programą, kuri padėtų sumažinti patyčias, ugdytų emocinį mokinių raštingumą, skatintų bendravimą ir tarpusavio supratimą.
Ministrė pažadėjo, kad daugiau kaip 700 šalies mokyklų  pasieks naujos gamtos ir technologinių mokslų mokymosi priemonės 1–8 klasių mokiniams: gamtos tyrinėjimo rinkiniai, meteorologinės stotelės, diodiniai lazeriai, elektronikos mokomieji rinkiniai, cheminės medžiagos, mikroskopai, optikos rinkiniai, kėlimo mechanizmai ir kt.

Ir guodėsi, ir sveikino
Susitikime su ministre Telšių rajono švietimo įstaigų vadovai teiravosi, kaip bus su idėja pradėti mokyklą lankyti nuo šešerių metų, ironizavo dėl LR Prezidentės siekio įvesti ribotas direktorių kadencijas, bėdojo, jog jiems nedidinami atlyginimai.
Susitikimas Žemaitės gimnazijoje vyko itin dalykiškai ir net šventiškai. Tą dieną gimtadienį šventusią Švietimo ir sporto skyriaus vadovę Danutę Mažiekienę pasveikino socialiniai partneriai — LŠĮPS Telšių rajono susivienijimo pirmininkė Zofija Jesinienė bei rajono švietimo įstaigų vadovai.