Keturiasdešimt pirmą kartą prikelta viltis

Savaitę po Šv. Velykų jau keturiasdešimt pirmą kartą tradiciškai rengiamas festivalis „Resurrexit”, kuriuo šlovinamas ir muzika pasitinkamas prisikėlimas. Per daugelį metų festivalis formuojasi, kinta, siūlo įvairias iniciatyvas, veiklas bei koncertus skirtingoms auditorijoms. Pažvelkime koks bus šių metų festivalis ir ką tikrai verta išgirsti.

Šiais metais XLI festivalis „Resurrexit” turės tarsi dvi pradžias: įžanginis koncertas Pēterio Vasks „Mišiomis” prisidės prie prisikėlimo laukimo padidintos įtampos ir susikaupimo nuotaikomis, o festivalio atidarymo vakaras nuskaidrės „AR’s Musica” kamerinio ansamblio atliekamomis raminančiomis klasicistinėmis harmonijomis ir dinamiškomis šiuolaikinėmis kompozicijomis. Penkių dalių katalikiškų mišių formos kūrinį įžangos koncerte atliks Šiaulių valstybinis kamerinis choras „Polifonija” ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, diriguojami orkestro meno vadovo ir vyriausiojo dirigento Modesto Barkausko. Vieninteliai mintyse kylantys žodžiai tokiai kombinacijai apibūdinti tai profesionalumas, meistriškumas, masiškumas ir jausminis pagavumas, mat ir pats kompozitorius teigė, kad styginiai instrumentai padeda skleistis balsams ir perduoti kūrinio nešamą žinią. Lietuvoje studijavusio ir kurį laiką dirbusio garsiausio pasaulyje latvių kompozitoriaus P. Vasks kūrinys skambės ir kitame, festivalio atidarymo, koncerte. Kompozicija fleitai „Peizažas su paukščiais” nuskambės greta šiuolaikinio norvegų kompozitoriaus Torstein Aagaard-Nilsen muzikinių idėjų, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kvarteto, struktūruotų ir harmoningų Wolfgango Amadeus Mozarto ir Ludwigo van Beethoveno kūrinių garsų. Koncerte solo partijas atliks fleitininkas ir ansamblio „AR’s Musica” meno vadovas Andrius Radziukynas bei klarnetininkas, norvegas Roger Arve Vigulf, pritariami styginių kvarteto, sudaryto iš profesionalių muzikų, grojančių ir kituose žymiuose Lietuvos kolektyvuose: Lino Valicko (smuikas), Marijos Pranskutės (smuikas), Ričardo Vyto (altas) ir Deivido Dumčiaus (violončelė). Atidarymo renginys, nuo įžangos koncerto, turėtų skirtis nuotaika, intencija, spalva. Vienas skirtas rimčiai ir susitelkimui, kitas džiaugsmui, bundančios gamtos garsams, gyvenimo šventimui su muzika.

Išskirtinis festivalio renginys paskaita-koncertas „Ténèbres” primins religinę savaitės nuo Verbų sekmadienio iki Šv. Velykų reikšmę. Choras „Aidija” ir profesorius Jonas Vilimas pasakojimais ir muzika pristatys Romos katalikų bažnyčios tradicijoje reikšmingą Didžiosios Savaitės liturgijos prasmę. Pasakojimai padės geriau suprasti šių reikšmingų dienų ir pačių Šv. Velykų šventimo religinę reikšmę.

Festivalis pritraukia įvairių klausytojų dėmesį, nes kasmet keli koncertai būna skirti naujoms interpretacijoms, šiuolaikiškos muzikos ir jaunų muzikų koncertams. Vienas tokių, koncertas „Pabudimas”, apjungs violončelių kvartetą, elektroniką, gitarą, vokalą ir dainininkės Ingajos autorines dainas. Kitas, Naujosios vokalinės muzikos kolektyvo „Melos” sceniškai parengtas Tristano ir Izoldos meilės pasakojimas „Meilė klysta”, pakviesiantis dar ir į kiek neįprastą erdvę, Tytuvėnų vienuolyno refektorinę salę. Žinoma, vienas vakaras skirtas ne tik romantiniam, bet ir karštam jausmingumui „Meilės audra”, su flamenko ritmais, šokėjais ir Barselonos flamenko baleto kvartetu, tad festivalinės savaitės metu bus galima puoselėti ir sakralųjį, ir profaniškąjį pradus.

Melomanams džiugi žinia, kad šiais metais vėl skambės Šiaulių Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo bažnyčios vargonai. Į programą įtraukti vargonų rečitalį daugiausia į sakralinę muziką orientuotame festivalyje, atrodo tiesiog natūraliai išplaukianti išvada, visgi, programoje kaip ir praėjusiais metais girdėsime ne tik senųjų klasikinių kūrinių vargonams, bet ir paties kompozitoriaus, vargonininko Piotr Rojek improvizacijų. Galimybė išgirsti Vroclavo Karolio Lipinskio muzikos akademijos profesorių, habilituotą daktarą, įrašiusį virš tuzino garso įrašų plokštelių, apdovanotą už atlikimo meistriškumą ir nuopelnus vargonavimui, prakalbinant moderniausios Šiaulių bažnyčios vargonus yra viena didžiausių festivalio dovanų klausytojams.

Kaip jau įprasta, sakralinės muzikos tyrinėtojai, pedagogai ir mėgėjai šio festivalio metu renkasi į mokslinę konferenciją “Religinė muzika: menas, mokslas, praktika” padiskutuoti aktualiomis temomis kūrėjams, atlikėjams, vadovams, dirigentams ir kolektyvams. Šia konferencija atvertas langas diskusijoms, susibūrimui, apčiuopiamų atsakymų paieškai per praktiką ir demonstracijas kasmet aprėpia vis plačiau ir apjungia tuos žmones, kurie artimiausiai susiduria su sakraline muzika, ja gyvena. Tokios terpės buvimas nuo pat pirmosios konferencijos sudarė galimybes sakralinės muzikos žinovams ir praktikams glaudžiau bei efektyviau bendradarbiauti siekiant bendro tikslo – kurti, puoselėti ir atlikti sakralinę muziką, o tai išplėtė ir viso festivalio gylį bei svarbą.

Ypatingą dėmesį norisi atkreipti į jau trečią kartą šeštadienį prieš Atvelykį vyksiančią „Skambančių bažnyčių” iniciatyvą, nuvilnysiančią per visas keturias katalikiškas Šiaulių miesto bažnyčias. Iniciatyvos tikslas yra sukviesti klausytojus į bažnyčias, festivalio klausytojams pristatyti kitų miestų bažnyčių ir akademinius chorus bei suteikti miestiečiams galimybę rinktis iš įvairių programų bei skirtingų kolektyvų. Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus katedroje varpui pranešus Šv. Mišių pradžią, viena po kitos šlovinimo giesmėmis nuaidės ir kitos miesto šventovės.

17 val. Šiaulių katedroje pamaldų metu giedos svečiai iš didžiausios mūsų šalies šventovės. Vilniaus arkikatedros bazilikos jaunimo choras (vadovė Violeta Savickaitė-Paciūnienė), savo repertuare sukaupęs grigališkojo choralo, senosios muzikos, stambios formos ir net būtent šiam chorui kurtų šiuolaikinių kūrinių, po Šv. Mišių pristatys ir koncertinę programą. Kolektyvas įdomus ne tik įspūdingais muzikiniais sugebėjimais, bet ir choristų atsidavimu, mat choro veikloje yra narių, dalyvaujančių nuo pat įkūrimo, prieš trisdešimt penkerius metus.

18 val. Šv. Jurgio bažnyčioje klausytojų lauks gana jauno, 2007 m. įkurto, Klaipėdos universiteto mišraus choro „Pajūrio aidos” senosios muzikos ir šiuolaikinių kūrinių koncertas. Vadovaujamas didelę patirtį turinčio choro dirigento Algirdo Šumskio, kolektyvas dalyvavo įvairiose tarptautinėse, regioninėse ir respublikinėse dainų šventėse, gastroliavo ir dalyvavo konkursuose Ispanijoje, Lenkijoje ir Prancūzijoje, o šį kartą, pritariami vargonų garsų „Pajūrio aidų” choristai pristatys įvairių epochų kūrinių programą Šiaulių publikai.

Tuo pačiu metu Šv. Ignaco Lojolos bažnyčioje vyks Vilniaus Tech akademinio choro „Gabija” (meno vadovė ir dirigentė Anna Miščenko) koncertas, apimsiantis žymiausių lietuvių Vaclovo Augustino, Alvido Remesos, Algirdo Martinaičio ir užsienio kompozitorių Knut Nysted, Ola Gjeilo, Eric Whitacre kūrybą. Choras „Gabija” skaičiuoja šešiasdešimtus metus, per kuriuos prisilietė prie daugybės studentų gyvenimų, pasižymėjo įvairia veikla bei pasiekimais. Vien per pastaruosius kelis metus pelnė antrojo laipsnio diplomą Lietuvos suaugusiųjų chorų konkurse, sidabro diplomą ketvirtajame tarptautiniame Juozo Naujalio chorų konkurse, tarptautiniame chorų konkurse „Cantu Gaudeamus” apdovanotas pirmąja vieta savo kategorijoje ir iškovojo aukso diplomą. Kolektyvas nuolat dalyvauja įvairiuose kultūriniuose renginiuose Lietuvoje ir užsienyje, rengia kursus „ChoirLab” jauniems chorų dirigentams, organizuoja tarptautinę chorų šventę „Žiemos šviesa”, o savo repertuare puoselėja glaudų ryšį tarp klasikos ir naujovių.

19 val. Šiaulių Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo bažnyčioje įvyks didžiausias dienos koncertas. Trys kolektyvai: Vilniaus universiteto merginų choras „Virgo” (meno vadovė ir dirigentė Rasa Gelgotienė), Klaipėdos kultūros centro „Žvejų rūmai” merginų choras „Dangė” (meno vadovė ir dirigentė Judita Kiaulakytė) ir Vilniaus universiteto kamerinis orkestras (meno vadovas ir dirigentas Modestas Jankūnas) kartu atliks Vytauto Miškinio, Donato Zakaro, Ryčio Mažulio, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio, Gustav Holst kūrinius. Koncerte pasikeisdami diriguos visi trys meno vadovai ir tai tik pridės įdomumo stebint kaip profesionaliai dirigentai valdo ne tik savo, bet ir kolegų kolektyvus. Tokia programa įspūdingai turėtų pabaigti „Sambančių bažnyčių” vakarą ir padėti nusiteikti dar masiškesniam ir didingesniam festivalio uždarymo koncertui.

Paskutiniame festivalio koncerte pasirodysiantys Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro choras ir simfoninis orkestras bei choras „Polifonija” yra kolektyvai jau ne pirmą kartą bendrai muzikuodami prieš publiką uždarysiantys festivalį „Resurrexit”. Tradiciškai, orkestras, chorai ir solistai padeda sukurti masės ir šventiškumo jausmą, tačiau kasmet įdomu pažvelgti ir į kintančias dalis – dirigentus bei pasirinktus kūrinius. Pasirinktoms trims Felixo Mendelssohno psalmėms diriguos Mihály Menelaos Zeke, graikų-vengrų kilmės dirigentas, šiuo metu dėstantis choro dirigavimą Mainzo universitete (Vokietija), vadovaujantis Štutgarto universiteto akademiniam simfoniniam orkestrui ir chorui bei kameriniam chorui „Cythera”. Muzikas yra dirigavęs operoms Dijono (Prancūzija) operos teatre, Anglijos nacionalinėje operoje, yra laisvai samdomas Vokietijos, Vengrijos ir Graikijos radijo chorų dirigentas. Rengiantis koncertui kolektyvai ir solo partijas dainuosiantys Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistai (Rita Petrauskaitė, Beata Ignatavičiūtė ir Aurimas Raulinavičius) turės galimybę perimti patirtį iš dirigento, dirbusio įvairiose Europos šalyse su skirtingo profesionalumo lygio kolektyvais, nuo studentų, iki žymiausių pripažintų muzikų. Klausytojams, pamatysiantiems tik galutinį rezultatą, atsiskleis kaip kitos vedančios rankos diriguojami pažįstami kolektyvai sužimba naujai. Šiuo koncertu savaitė bus vainikuota, viltis įžiebta ir vėl švies iki kitų metų, laukiant jau keturiasdešimt antrojo karto.

Festivalį remia: Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Šiaulių miesto savivaldybė, UAB „Verslavita“

Tekstą parengė Gražina Montvidaitė

Festivalio programa: https://www.polifonija.lt/lt/resurrexit/programa