Policijos komisariatų sujungimo užsitęsęs eksperimentas savo nauda neįtikina bendruomenės

Meras Tomas Katkus: „Jeigu ši reforma negali būti įgyvendinta visoje Lietuvoje, kodėl Telšiai turėtų likti nepavykusios reformos pavyzdžiu?“

Apie Telšių ir Šiaulių apskričių policijos komisariatų sujungimo užsitęsusį eksperimentą kalbamės su Telšių rajono savivaldybės meru Tomu Katkumi.

Algirdas Dačkevičius

– Ar yra tinkama praktika, kai vykdomas Lietuvoje išskirtinis policijos eksperimentas, sujungiant Telšių ir Šiaulių apskričių policijos komisariatus ir ar Jūs, kaip meras, manote, kad toks eksperimentas, besitęsiantis beveik 5 metus, gali duoti ilgalaikių naudos rezultatų?
– Manau, kad, tinkamai pasiruošus eksperimentui, jį galima atlikti per 1-2 metus. Tiek laiko visiškai pakanka pokyčių algoritmams išbandyti, rezultatams įvertinti ir atitinkamiems sprendimams priimti. Tačiau vykdyti eksperimentą penkerius metus ir konstatuoti, kad, nors pasirinktas modelis ir pasiteisino, tačiau jis nebus taikomas kituose Lietuvoje policijos komisariatuose… Na, manęs neįtikino, kad šia reforma buvo pasiektas teigiamas rezultatas. Ji tiesiog tapo status quo, kurios pasekmes po tiek laiko yra sunku panaikinti.
Nemanau, kad Telšių AVPK priklausantys komisariatai pajus ilgalaikę naudą. Ilgalaikę naudą šiuo atveju pajus Šiaulių AVPK, o Telšių, Kelmės, Akmenės ir Mažeikių policijos komisariatai perspektyvoje taps Šiaulių AVPK donorais.
– Ar reformos tikslas – optimizuoti resursus ir pagerinti policijos veiklą iš tiesų atitinka tikrąją policijos poreikių situaciją Telšių ir Šiaulių apskrityse?
– Na, negalima teigti, kaip teigia policijos vadovybė, kad trūkstant pinigų, reikia mažinti pareigūnų skaičių tam, kad likusių atlyginimai būtų orūs.
Tokie pareiškimai yra, švelniai tariant, neatsakingi. Jei tokią logiką pritaikytume, pavyzdžiui, mokytojams – pasakytume jiems didinti darbo užmokestį iš vidinių rezervų? Tai reikštų, kad, sumažinus pedagogų skaičių likusieji turėtų dirbti su 40-50 mokinių klasėse. Visiškas absurdas.
Mano nuomone, pirmiausia Vyriausybė turi didinti policijos finansavimą, kad pareigūnams būtų užtikrintas orus atlyginimas, o ne mažinti jų skaičių ir vėliau sakyti, jog reforma pasiteisino. Tokia reforma labai palanki nusikalstamam pasauliui: kuo mažiau pareigūnų, tuo mažiau bus kas juos tramdo.
– Kaip manote, ar šis sujungimas užtikrintų geresnį policijos paslaugų prieinamumą gyventojams abiejose apskrityse?
– Vienareikšmiškai – ne. Kalbant apie gyventojų saugumą – paskambinus skubios pagalbos numeriu 112, policija reaguoja itin greitai. Po tam tikrų įvykių, įvykusių prieš kelerius metus, buvo padarytos išvados ir priimti sprendimai, jog į iškvietimą vyksta artimiausias policijos ekipažas, nepriklausomai nuo to, kuriam apskrities komisariatui jis priklauso.
Tačiau tai yra bendroji praktika visoje Lietuvoje, kaip ir galimybė naudotis policijos paslaugomis per epolicija.lt. Šie sprendimai neturi jokios tiesioginės sąsajos su vykdoma reforma.
– Ar pareigūnams bus užtikrintas tinkamas darbo krūvis ir sąlygos, kad jie galėtų tinkamai atlikti savo funkcijas po sujungimo?
– Policijos vadovybė teigia, kad pokyčiai bus minimalūs ir pasikeis tik pareigūno darbo pažymėjime esantis įrašas – vietoje Telšių AVPK atsiras Šiaulių AVPK pavadinimas. Tačiau realybė, apie kurią kalba patys Telšiuose dirbantys pareigūnai, atrodo kiek kitaip.
Jie teigia, kad jų darbo krūvis vis labiau persikelia į Šiaulius, o tai reiškia dažnesnes keliones į kitą miestą, mažiau laiko vietinėms Telšių apskrities problemoms spręsti. Todėl kyla klausimas – ar Telšiuose likę pareigūnai iš tiesų gali visapusiškai užtikrinti vietos gyventojų saugumą, jei didžioji jų darbo dalis atliekama kitame mieste?
– Ar vietos gyventojai gali tikėtis geresnio paslaugų lygio po komisariatų reformos? Kokia bus šios reformos įtaka policijos veiklos efektyvumui ir bendruomenių saugumui regionuose?
– Labai svarbus yra nematomas policijos darbas – kriminalinė žvalgyba. Mūsų komisarė tvirtina, jog Telšių AVPK yra geriausiai sukomplektuotas komisariatas Lietuvoje. Šiaulių AVPK teigia, kad Telšiuose žvalgai dirba kaip įprasta: savo apskrityje. Vis dėlto prieš kelias dienas klausiau Šiaulių AVPK veiklos ataskaitos, kurioje buvo pripažinta, kad Šiauliuose labai trūksta kriminalinės žvalgybos specialistų. Tai leidžia daryti išvadą, jog Telšių pareigūnai nuolat važiuoja į Šiaulius tam, kad kompensuotų specialistų trūkumą ten. Ką ir patvirtino man neoficialiai pakalbinti pareigūnai.
Tai reiškia, kad Telšių rajono savivaldybė, kasmet skirianti lėšų naujiems pareigūnams pritraukti į Telšių AVPK, iš esmės investuoja ne į savo, o į Šiaulių apskritį. Mūsų Telšių rajono policijos komisariato viršininkė Aurelija Kontrimienė deda daug pastangų, siekdama pritraukti naujų specialistų, tačiau net ir turėdami geriausiai sukomplektuotą komisariatą Lietuvoje, mes tampame donorais kitam miestui – mūsų pareigūnai dirba Šiauliuose.
Tad pagrindinis klausimas šiai reformai – kur šiandien yra didesnis saugumo lygis: Šiauliuose ar Telšiuose? Jei Telšių pareigūnai didžiąją dalį savo užduočių atlieka Šiauliuose, tai reiškia, kad Telšių gyventojų saugumo situacija gali blogėti. Policijos vadovybė žada, kad saugumas po reformos tik gerės, tačiau patys pareigūnai teigia, jog nebeturi laiko dirbti Telšiuose. Tad kas teisus – skaičiai ar realybė?
– Ar esate aptarę šį klausimą su vidaus reikalų ministru ir policijos generaliniu komisaru? Kokia yra jų nuomonė apie šią reformą? Ar jie palaiko šį sujungimo procesą?
– Situaciją su vidaus reikalų ministru jau aptariau. Esame sutarę susitikti dar kartą, kai abu surinksime papildomos informacijos šiuo klausimu. Ministro pozicija aiški – sprendimai turi būti priimami, atsižvelgiant į Telšių apskrities gyventojų interesus bei saugumą.
Taip pat kalbėjausi su Lietuvos policijos generaliniu komisaru. Jo nuomone, eksperimentas pasiteisino, todėl viską reikia palikti taip, kaip yra dabar. Jis teigia, kad su reforma nueita per toli, o bandymas grįžti prie ankstesnės sistemos būtų per brangus. Tačiau aš paprašiau pateikti konkrečius skaičius ir veiksmus, kurių reikėtų, jei būtų siekiama, kad Telšių AVPK vėl veiktų kaip iki reformos.
Policija jau pateikė situacijos planą „A“, kuris numato, kaip viskas atrodys, jei niekas nesikeis. Tačiau būtinas ir planas „B“, kuriame būtų aiškiai nurodyta, ką reikėtų padaryti, kad būtų sugrįžta prie ankstesnės sistemos: kokie etatai turėtų būti perkelti, kokių papildomai reikėtų ir kokios būtų finansinės sąnaudos. Tik turėdami abu planus, galėsime objektyviai įvertinti situaciją ir ieškoti geriausio sprendimo.
Tačiau kyla natūralus klausimas – jeigu ši reforma negali būti įgyvendinta visoje Lietuvoje, kodėl Telšiai turėtų likti nepavykusios reformos pavyzdžiu?
– Ačiū už pokalbį.