Prasidėjo pajamų ir turto deklaravimas

Klaipėdos valstybinės mokesčių inspekcijos Telšių poskyris surengė spaudos konferenciją dėl prasidėjusio deklaravimo. Jo metu gyventojai, kuriems tai privalu, deklaruoja pajamas ir turtą. Spaudos konferencijoje dalyvavo Telšių poskyrio vedėja Zita Rekašienė, vyriausiosios specialistės Alma Dauginienė ir Roma Mikalauskaitė.

Alvydas Ivoncius

Daugelis teikia elektronines deklaracijas
Z.Rekašienė pateikė statistinius duomenis apie deklaravimą Telšių rajone nuo 2004 metų. Nuo tada 172 tūkst. 378 Telšių rajono savivaldybės gyventojai deklaravo pajamas, pateikdami 208 tūkst. 216 deklaracijų, iš kurių 173 tūkst. 139 pateiktos elektroniniu būdu.
Nuo 2004 metų 88 tūkst. 702 Telšių rajono gyventojai pateikė prašymus pervesti sumokėto Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį paramos gavėjams ir partijoms. Gyventojai užpildė 87 tūkst. 911 prašymų, skirtų paremti organizacijas. 5390 prašymų buvo skirta politinėms partijoms. Pagal prašymus, 1 mln. 747 tūkst. 185 eurai pervesti paramos gavėjams. O partijoms — 45 tūkst. 227 eurai.
116 tūkst. 526 Telšių rajono gyventojai nuo 2004 metų deklaravo grąžintiną GPM. Jie prašė grąžinti 12 mln. 387 tūkst. 209 eurus. Patenkinta 116 tūkst. 488 prašymai, grąžinta 11 mln. 325 tūkst. 642 eurai GPM permokos.
Gyventojo (šeimos) turto deklaracijų nuo 2004 metų Telšių rajono savivaldybės gyventojai pateikė 16 tūkst. 262, iš jų 11 tūkst. 191 — elektroniniu būdu.
Lietuvoje šiemet paruošta beveik 1,5 mln. preliminariųjų deklaracijų; iš suformuotų deklaracijų 1,1 mln. tereikia patvirtinti. Vienas mygtuko paspaudimas ir deklaracija pateikta. Pernai 8 iš 10 gyventojų pasirūpino tinkamai ir laiku pateikti deklaracijas.

Deklaravimo naujovės
Z.Rekašienė, A.Dauginienė, Z.Mikalauskaitė pateikė informaciją apie deklaravimo naujoves, asmenų kategorijas, turinčias pateikti deklaracijas bei kitą informaciją.
Tinkalalapyje www.vmi.lt paskelbta Metinio neapmokestinamojo pajamų dydžio ir Metinio papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio skaičiuoklė; atnaujintas EDS (elektroninio deklaravimo sistemos) puslapis.
Šiemet gyventojai gali skirti iki 2 proc. pajamų mokesčio dalies meno kūrėjams, kuriems Kultūros ministerija yra suteikusi paramos gavėjo statusą. EDS bus pateikiama informacija apie pajamų deklaracijos duomenų pagrįstumo patikrinimo būseną. Trečiųjų šaltinių pažymoje už 2016 metus ir preliminarioje pajamų deklaracijoje nebebus pateikiama informacija apie PSDĮ deklaravimą. Trečiųjų šaltinių pažymoje už 2016 metus pateikta informacija apie gyventojų iš skolinimosi platformų gautas palūkanas.

Kas privalo deklaruoti?
Deklaruoti pajamas privalo vykdę individualią veiklą pagal pažymą ar verslo liudijimą (net jei negavo pajamų); pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai; gavę pajamų iš žemės ūkio veiklos; žemės ūkio individualią veiklą vykdantys gyventojai, nesantys PVM mokėtojais; iš gyventojų ar iš šaltinio užsienio valstybėje gavę didesnę nei 3000 eurų žemės ūkio veiklos pajamų sumą; individualių įmonių savininkai, ūkinių ir mažųjų bendrijų nariai, gavę pajamų iš šių įmonių ar bendrijų; gavę B klasės pajamų, pvz.: įvairių palūkanų, didesnes kaip 2500 eurų vertės dovanas pinigais ar turtu iš kitų asmenų (ne iš sutuoktinių, vaikų (įvaikių), tėvų (įtėvių) brolių, seserų, senelių, vaikaičių); didesnes kaip 2 500 eurų dovanas pinigais ar turtu (išskyrus gautas nekilnojamaisiais daiktais, esančiais Lietuvoje) iš sutuoktinių, vaikų (įvaikių), tėvų (įtėvių), brolių, seserų, senelių ir vaikaičių; gavę žemės ar kito turto nuomos pajamų bei kitokių pajamų iš gyventojų ar iš užsienio valstybės; gavę pajamų, nuo kurių sumokėti pajamų mokestį privalo jie patys, pavyzdžiui, gavę pajamų už nepraėjus 10 metų nuo įsigijimo parduotą nekilnojamąjį daiktą ar nepraėjus 3 metams nuo įsigijimo parduotą automobilį; politikai, valstybės tarnautojai, kitas Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatyme nurodytas pareigas 2016 metais ėję gyventojai ir jų šeimų nariai, politinės partijos nariai, kurių politinės partijos nario mokestis per 2016 metus buvo didesnis kaip 360 eurų, ir jų šeimų nariai.
Metines pajamų deklaracijas (GPM308 forma) pateikti privalo neatsižvelgiant į tai, kokias pajamas jie yra gavę, su darbo santykiais susijusių pajamų gavę gyventojai, privalantys perskaičiuoti metinį neapmokestinamąjį pajamų dydį; pageidaujantys pasinaudoti mokesčio lengvatomis, tai yra: 2016 metais nepasinaudoję visu metiniu NPD (Nepamokestinamų pajamų dydžiu) ar papildomu NPD už auginamus vaikus (įvaikius), mokėję gyvybės draudimo ar pensijų įmokas, palūkanas už būsto kreditą, paimtą iki 2008-12-31, studijų įmokas. Gyventojų pajamų mokesčio lengvatomis gali pasinaudoti 2016 metais nepasinaudoję visu metiniu NPD ar papildomu NPD už auginamus vaikus (įvaikius); mokėję gyvybės draudimo ar pensijų įmokas, mokėję palūkanas už būsto kreditą, paimtą iki 2008 metų gruodžio 31 dienos, mokėję studijų įmokas.
Mokesčių inspekcija suformuoja preliminarias deklaracijas ir daugeliui gyventojų pakanka jas patvirtinti, tačiau būtina patiems pasitikrinti duomenis, atsižvelgiant į kartu su deklaracijomis pateikiamą pajamų pažymą. Teisingai ir laiku užpildžius deklaracijas, permokos ar pinigai už lengvatas bus grąžinami iki liepos 1 dienos, o jei reikės tikslinti deklaracijas, tai per devyniasdešimt dienų po patikslinimo. Pasak Z.Rekašienės, Telšių rajone kasmet gausėjo deklaracijų, pateikiamų elektroniniu būdu. Ir žmonės deklaruoja sparčiai. Deklaracijas galima pildyti ir pateikti taip pat išmaniaisiais telefonais, atsisiuntus atitinkamas programas.

Nuotraukoje: Telšių poskyrio vedėja Zita Rekašienė (viduryje), vyriausiosios specialistės Roma Mikalauskaitė ir Alma Dauginienė.