Laiko pėdos Varnių vieškeliuose

„Kad užgimtum prakilnesniam gyvenimui.“ J.Lindė-Dobilas ir Varniai

Jei norėtume vien tik išvardyti visus Lietuvos istorijai, raštijai, menui  nusipelniusius žmones, kurių gyvenimas susijęs su Varniais, reikėtų ilgokai  užtrukti. Kunigas Julijonas Lindė-Dobilas (1872-1934), rašytojas, filosofas,  kultūrologas, kritikas, publicistas, Varniuose gyveno vos ketverius metus,  globojamas jaunystės draugo — Naujųjų Varnių parapijos klebono, taip pat  plačių interesų žmogaus A.Juozapavičiaus ir jo sesers Emilijos. Čia jis kūrė  romaną „Blūdas“, laikomą pirmuoju psichologiniu šio žanro kūriniu lietuvių  literatūroje. Vėliau, jau dirbant Panevėžio gimnazijos direktoriumi, išryškės  nepaprasti J.Lindės pedagoginiai sugebėjimai: jo pamokos būdavo be ypatingų  metodinių gudrybių, bet mokiniai jo klausydavosi kaip užkerėti ir visam  gyvenimui pamildavo knygą. Tiek jo kūriniams, tiek straipsniams būdingas  intelektualumas, filosofinė, kultūrologinė problematika, aukštas dvasinis  polėkis, tolerancijos idėja, laisvės dvasia.

Apie kelius, atvedusius kun. J. Lindę į Varnius, čia patirtus jo išgyvenimus, paliudytus laiškuose, gyvai  pasakojama Varnių gimnazistės RŪTOS VANAGAITĖS rašinyje (1996 m.). Toliau  pateikiamos jo ištraukos.

Vlada Vengrienė

„Žvelgiu į baltą kaip pati svajonė Varnių katedrą, nušviestą besileidžiančios  saulės spindulių ir tokią didingą. Pasisuku į kitą gatvelės pusę — čia  kadaise  stovėjo klebonija, iš kurios dabar likę tik nežymūs pamatai. Čia gyventa  Juozapavičių, klebono Antano ir jo sesers Emilijos. Ši vieta man tapo ypač  svarbi, kai perskaičiau profesorės V.Daujotytės straipsnį „Romanas,  neparašytas Varniuose, arba Nesudeginti laiškai“. Tada puoliau skaityti viską  apie J.Lindę-Dobilą, A.Juozapavičių ir jo seserį. Išverčiau visą mūsų  mokyklos muziejėlį, beieškodama prisiminimų, susitikau su pora senelyčių, dar  galinčių ką nors papasakoti apie kun. A.Juozapavičių ir jo seserį.  
Puslapis po puslapio ryškėjo jų paveikslai ir nelengva dalia. Ko gero,  galėčiau, kaip Vaižgantas apie savo dėdes ir dėdienes, pasakyti: liūdna tai  bus istorija. Bet aš taip nepasakysiu, nes visus jų vargus, skausmus ir  netektis nustelbia nepaprastos draugystės šviesa — ugnis, kuri šildo ne  rankas, bet sielas. Jie visi mokėjo saugoti tą didelę šventenybę ir rasti ją  vienas kito širdyje, puoselėti, ginti nuo gyvenimo vėjų. Bet paklausykime, ką  jie patys kalba ir ką kiti sako apie juos. Pirmiausia girdžiu šiurkštoką kun.  A.Juozapavičiaus balsą: „Ko gi trūksta Naujųjų Varnių parapijai? Daug ko,  kaip ir abelnai žmonėms. Trūksta vienybės ir meilės didesnės, karštesnės tarp  savęs…“
J.Lindė-Dobilas mano vaizduotėj dažniausiai iškyla vidury  pavasarinio lauko, pakelta skrybėle besisveikinantis su vyturėliu. Buvusio  mokinio R.Šaltenio jis vadinamas širdies pedagogu, apibūdinamas kaip labai  miela, graži, tauri asmenybė, dažnai naivus kaip vaikas, bet nejuokingas, kitų  nepašiepiamas, o tik gerbiamas. „Atmeni, Miliut, kaip aš gražiavausi ir  gėrėjausi ta nepaprasta dvasia, kurią Tavyje pažinau? Man visados gailėjo, kad  labai brangiam Lietuvos kvietkeliui nebuvo duota plėtotis,“— tai Dobilo  mintys  apie Emiliją Juozapavičiūtę, rodančios, kad jis ieškojo žmoguje, kas gera,  kilnu, stengėsi kelti jo dvasią į dar didesnes aukštumas. Uždaro charakterio,  lėtokas, tylus, kuklus, tačiau atviras, jis neįtikdavo Bažnyčios vyresnybei,  nuolat buvo stumdomas iš vienos parapijos į kitą. Tik Varniai jo kelyje —  išimtis: čia atvyko savo noru. Vėliau rašė: „Visa Varnių poezija ta, kad jie  ramūs.“ Neilgai čia gyveno „svajonių šalies sūnus“, bet šis gyvenimo tarpsnis  buvo jam reikšmingas. Svajotojo gyvenime labai svarbią vietą užėmė draugai.  Tik jų padedamas jis atliko didžiąją dalį savo kūrybinių darbų. Svarbiausia  buvo moralinė, dvasinė parama.
J.Lindės ir A.Juozapavičiaus draugystė  prasidėjo Raseiniuose, kai pirmasis buvo tik neseniai įšventintas kunigu, o  antrasis jau kurį laiką kunigavo. Dobilui jo naujasis draugas buvo didelis  autoritetas: apsiskaitęs, domėjosi literatūra, o ypač istorija. Galima  pamanyti, kad tokių skirtingų žmonių kaip A.Juozapavičiaus (realisto,  praktiko) ir J.Lindės (romantiko, linkusio į filosofiją) draugystė  neįmanoma. Tačiau jie tarytum papildydavo vienas kitą. Vėliau Juozapavičius  pasakys, kad jis buvęs tikras Dobilo–Fausto Mefistofelis ir daugeliu gyvenimo  atvejų pastūmėdavęs neryžtingą savo Faustą į priekį.
Iš Raseinių Julijonas buvo iškeldintas į Latviją, į Jelgavą, tačiau  didelis atstumas nesutrukdė bendrauti — jiedu susirašinėjo. Dobilas dar daug  kartų buvo keliamas vis į kitą vietą, neretai Mefistofeliui tekdavo guosti, raminti nuliūdusį savo draugą, padrąsinti naujiems darbams arba nukelti nuo  svajonių debesio, tarus ironišką: „Iliuzija!“ Netrukus jų keliai vėl suartėjo: Dobilas klebonavo Pilberge, o Juozapavičius — Alsungoje. Čia juos  ir  užklupo 1905 m. revoliucijos negandos. Nors abu gyveno nedideliuose miesteliuose, neramumai neaplenkė ir jų. Ypač nukentėjo J.Lindė. Taip išėjo,  kad per naivų klebono patiklumą (jis patikėjo baronų pažadu nekeršyti  pasidavusiems sukilėliams) buvo sušaudyta kelios dešimtys jo parapijiečių. To  skausmo ir kančios J.Lindė-Dobilas negalėjo vienas pakelti. Kaip visada,  sunkią valandą jį gelbsti A.Juozapavičius — vietoj jo kelias dienas laidoja  žuvusiuosius. Jau daug vėliau J.Lindė sakė manęs, kad jo nervų sistema  neišlaikys, tik draugo dėka jis pajėgė tai išgyventi ir kiek apgydyti savo  sielos žaizdą.   1909 m. A. Juozapavičius iš Žeimelio perkeliamas į Varnius. Dobilas  tuo metu dirbo Lyvenbėrzėje. Jau po metų laiške draugui parašė, jog jo  sveikata pablogėjusi, jis norėtų ramiai pagyventi ir užbaigti savo „Blūdą“. Tai buvo prašymas apsistoti Varniuose. A.Juozapavičius mielai sutiko. J. Lindės atvykimas į Varnius buvo reikšmingas ne tik jam.
Nuo šio momento šioje  gražioje draugystės istorijoje atsiranda trečias asmuo — Emilija. Greitu  laiku  ji taps svarbiausia Dobilo gyvenime. Juo čia buvo labai rūpinamasi, duotas  sausiausias kambarys drėgnoje klebonijoje, kad galėtų ramiai ilsėtis ir  rašyti. Visa siela pasišventęs tik romano rašymui, jis kartais net užmiršdavo  aplinkinius. „Atsibusdavo“, kai prireikdavo įvertinimo. Savo nuomonę, kuri  dažniausiai būdavo labai kritiška, A.Juozapavičius visada išsakydavo labai  tiesiai, be užuolankų. Bet jis matė, kad Dobilas rašo per naktis, visiškai  negailėdamas savo sveikatos. Į pagalbą klebonas kviečiasi savo seserį Emiliją.  Jai teko nauja pareiga: išsivesti tik darbu besirūpinantį Lindę pasivaikščioti  į paežerę, paplaukioti laiveliu. Ar patiko Emilijai naujos pareigos? Atrodo,  jai sekėsi vykdyti brolio užduotį. Jiedu netgi buvo nuvykę į Luokės apylinkėje  studentų ir moksleivių surengtą gegužinę, kuriai nepritarė vietiniai kunigai,  bet Emilijai ir Julijonui tai nesutrukdė pasilinksminti. Kokia tada, apie  1910-uosius, buvo jaunutė Emilija? Tiems varniškiams, kurie dabar ją  prisimena, šiandien jau apie 80 metų. Jų prisiminimuose ji gerokai vyresnė,  negu buvo tada, Dobilo viešnagės Varniuose laikais. Todėl ir jos paveikslas ne  toks patrauklus kaip jo laiškuose.   Emilija buvo panaši į savo brolį, kiek aukštesnė, apystorė ir švelnių  veido bruožų. Už brolį tvarkė visus klebonijos ir kai kuriuos bažnyčios  reikalus. Rūpinosi ne tik broliu, bet ir didžiule jo biblioteka. Buvo gana  uždaro būdo, nemėgo dalyvauti įvairiuose vakaruose, turėjo tik porą artimų  draugių. Maloni žmonėms, bet nemėgo tinginių ir girtuoklių. Tvarkydama  bažnyčios reikalus, darbininkams buvo reikli ir griežta. Protinga, daug kuo  besidominti, ji žinojo visą Varnių katedros istoriją, bažnyčioje esančių  paveikslų autorius, meno kūrinių vertę. O tada, jų pasivaikščiojimų ir  gegužinių laikais, turėjo būti graži, patraukli ir paslaptinga.
Neaišku, nuo kada ir kodėl J.Lindei Emilija tapo „Miliute“, o  Emilijai Dobilas — daugiau nei geras brolio draugas. Dabar belieka tik  spėlioti, nes apie šią platoniškos meilės istoriją niekas nežinojo, net  neįtarė. Ji atsiskleidė tik po J.Lindės-Dobilo mirties. Atsiskleidė labai  subtiliai, tyliai ir vėl ilgam laikui liko žinoma tik keliems žmonėms,  mokėjusiems gerbti ir saugoti nekaltas gražių žmonių paslaptis. Apie tą gražų  Julijono ir Emilijos dvasinį ryšį turbūt kurį laiką nežinojo nė pats A.  Juozapavičius. Tai rodo vienas įvykis. Kai Dobilas buvo išvykęs iš Varnių ir  kelionėje ilgai užtruko, Varnių klebonas ir jo sesuo, perskaitę laikraštyje  apie tragišką avariją, ėmė nerimauti, nes tuo traukiniu turėjo važiuoti ir  „jų Lindė“. Emilija, slėpdama savo ašaras, norėjo paguosti brolį sakydama:  „Tai kas čia tas Lindė!“ Įsikarščiavęs brolis drėbtelėjo, jog ji „ir naginės  jo neverta“. Žinoma, taip pasakyti galėjo tik žmogus, nežinantis, ką jai  reiškia Dobilas. Laimė, jis grįžo gyvas ir sveikas.   Netikėtai Dobilas nusprendė persikraustyti į Senųjų Varnių vikariatą,  kuris buvo baigiančiame sulįsti į žemę namelyje. Tokį staigų sprendimą nulėmė  A.Juozapavičiaus pasakojimas apie vieną jauną Raseinių kunigėlį, kuris,  būdamas šeimos draugas, turėjo per daug artimus santykius su šeimininkų  dukterimi. Jautrus J.Lindė pamanė, kad pasakojimas skiriamas jam. Tik gerokai  vėliau prisipažino draugui: „Tu nežinai, kaip mane tada įžeidei!..“ Bet tarp  Senųjų ir Naujųjų Varnių klebonijų atsirado slaptas pašto ryšys. Ką savo  laiškuose kalbėjo Emilija, lieka paslaptis, bet jai rašyti J.Lindės laiškai  yra išlikę. Juose jis vadina ją Miliute, Miliutyte, Lelijyte, Artimėliu ir dar  daugeliu gražių vardų. Laiškeliai pilni begalinio mylimosios ilgesio. Jį  sukelia ir saulėlydis, ir nakties tyla, ir muzika. Tose į popieriaus lapelius  sudėtose širdies dalelėse — gražiausi žodžiai ir jausmai. Emilija šiuos  laiškelius kuo pagarbiausiai saugojo gintarais padabintoje lakuotoje dėžutėje,  kuri taip pat buvo Jo dovana. Šis slaptas paštas kaip niekas kitas įkvėpdavo  J.Lindę kūrybai ir apskritai suteikdavo jėgų gyventi. Apie tai ne kartą  užsimenama laiškuose. Gražiausia juose — pagarba mylimam žmogui, noras, kad  jis skleistųsi, tobulėtų dvasiškai: „ Miliut, Tavo dvasia tokia, kad turi  lavintis. Kitoniškai ji tikros laimės nesuras.“ Jau pirmame laiške, kurio  viršuje buvo priklijuota rūtos šakelė, linkima: „Kad užgimtum šiandieną į  kultūringesnį, prakilnesnį gyvenimą ir kad tame naujame gyvenime visgi  paliktum Lietuvos rūtele — prasta, be pretenzijų, o sykiu rimta, pilna  švelniausios, maloningiausios poezijos ir paslėptų tiesų.“ Ar galima gražiau,  nuoširdžiau, kilniau palinkėti mylimai mergaitei?   Pasak R.Šaltenio, ji buvo Dobilo Beatričė. Tai įsidėmėtina! Ne Margarita,  nors Fausto ir Mefistofelio istorijoje buvo būtent Margarita — nelaiminga  meilės auka, žaislas likimo rankose. Emilijai netiktų šis vardas. Kas kita —  Beatričė, dieviškasis Dantės meilės idealas, vedančioji į tai, kas nežemiškai  kilnu, tyra, skaistu, išmintinga. Tokią mylimąją regėjo Dobilas savo dvasios  akimis.
Išėjus romanui „Blūdas“, Dobilas vėl buvo iškeltas į Latviją, Ylūkštą.  Išvykdamas iš Varnių, atrodo, buvo šiek tiek patenkintas. Jis norėjo permainų,  jam reikėjo kam nors ryžtis. O gal net bėgo nuo savęs? Ir toliau skrido  laiškai į Varnius: ,,<…>mano dvasia — kalinys. Visas jos nusiraminimas —  tai  mano darbelis, visas jos džiaugsmas — tai pažvelgimas į tą puselę, kur plaka  man taip atsidavusi širdis.“ Laikas bėgo. Užgriuvo karas, kitos bėdos. Po  truputį ir meilės laiškų „era“ baigėsi. Dabar Dobilo laiškai būdavo ilgi, bet  juose neberastume tokio mielo Emilijos širdžiai jausmų plevenimo, apie juos  apskritai neužsimenama, tik kasdienybės aprašymai, su ja susiję išgyvenimai.  Ką jautė juos skaitydama Emilija? Ji tikriausiai susitaikė su likimu. O gal,  ilgai klebonijoje gyvenusi, niekada ir nepuoselėjo kitokių vilčių? Dobilas  daugiau niekada nebeatvažiavo į Varnius, nors laiškus ir rašė. Gal bijojo  nusivilti, pamatęs pasenusią, gyvenimo rutinai pasidavusią Emiliją? Deja, ne  visus išneša per gyvenimo liūnus jaunystės sparnai!.. Viename laiške jis gana  abejingai ir ironiškai rašo: „Matyt, nėra jau taip blogai šiame pasauly  gyventi, jei taip nutukai, kaip klebonas rašė.“ Taip keista tai skaityti, kai  prisimeni, kokius romantiškus laiškus jis rašė anksčiau. Taip… Viskas  keičiasi!
Kad ir kaip nesinorėtų, bet varniškių prisiminimuose apie E. Juozapavičiūtę  yra ir tokių minčių: „Klebono sesuo sėdėdavo per mišias presbiterijoje, ir  man, tuomet dar pusmergei, labai norėdavosi į ją paveizėti. Gražiai  apsidariusi, su lapės uodega aplink kaklą, bet tokia negraži! Galvodavau:  „Kad tu ir bagota, ir brangiais aprėdais, bet kokia tu vargšė!“
Kad ir koks ramus, ironiškas atrodydavo kun. A. Juozapavičius, sesers likimas,  jos ateitis jam, be abejo, rūpėjo. Viena varniškė pasakoja: „Mano vyro  brolis, dirbęs Varniuose, neblogai sutarė su klebonu, svečiuodavosi pas jį.  Kai ruošėsi ženytis su Valantinavičiūte ir nuėjo pas Juozapavičių užsakų,  klebonas prasitarė: „O aš maniau, kad mano gimine tapsi…“
Kai 1940 m. kun. A.Juozapavičius mirė, sukrėstas baisių raudonosios  okupacijos įvykių, Emilija išsikėlė į Šiaulius. Buvo kažkas iš jos draugių  varniškių nuvažiavusios aplankyti, radusios ją dideliam skurde. Kokios buvo  paskutinės jos gyvenimo dienos, niekas čia nežino…
Galbūt neturėdamas galimybės atsidėkoti savo bičiuliams, o gal tiesiog  sužavėtas jų nuoširdumo, išvykdamas iš Varnių Dobilas pažadėjo parašyti romaną  apie Juozapavičių šeimą. Pažadas nebuvo ištesėtas. Kodėl — galime tik  spėlioti, kaip ir apie tai, kaip būtų susiklostę jų likimai, jei nebūtų  susitikę. Tarkim, Emilija, gabi, protinga, tikriausiai galėjo siekti daugiau,  negu visą gyvenimą likti brolio šeimininke, gyventi jo užuovėjoj. Pažintis su  Dobilu jai, ko gero, buvo vienintelė jaunystės prošvaistė. Nelabai galiu  įsivaizduoti, kaip pasaulį būtų išvydęs Dobilo romanas, jei ne jo draugo  parama. Meilė jį įkvėpdavo kurti. Sunku net įsivaizduoti, koks tamsus jam būtų  buvęs gyvenimas Varniuose, jei ne šis jausmas, nušvietęs geriausius jų  gyvenimo metus.  
Besidomėdama šių trijų žmonių gyvenimais, supratau: reikia daryti gera  kitiems; gal ir nedideli bus tavo darbai, bet jei atsiras žmonių, kurių  širdyse tu išliksi kaip pats geriausias, nesavanaudiškiausias draugas, tavo  gyvenimas nebus beprasmis.“

Nuotraukoje: Julijonas Lindė-Dobilas.