„Tobulitos“ padangę gaubia galimo aferizmo debesys

Žaidimai su pinigais. Taip norėtųsi įvardinti situaciją, į kurią pateko Telšiuose veikiančios kelionių agentūros „Tobulita“ direktorė Inga Burzdžiutė (nuotr. iš Redakcijos arch.). Nekokiomis kalbomis „apaugusi“ kelionių agentė nejuokais supykdė dar vieną klientą, kuris nusprendė netylėti ir kreipėsi į žurnalistus. Pradėjus žurnalistinį tyrimą, paaiškėjo, jog nuo minėtos kelionių agentūros (finansiškai arba morališkai) jau nukentėjo ne vienas telšiškis.

Donata Kazlauskienė

Vis rytoj, rytoj…
Birželio pradžioje į „Tobulitą“ kreipėsi Lietuvos šaulių sąjungos Žemaitijos šaulių 8-osios rinktinės vadas Julius Svirušis. Vyras norėjo vykti į Švediją, į varžybas kartu su dar penkiais sportininkais. „Kadangi kelionės išlaidas apmokėjo Šaulių sąjunga, o grynųjų pinigų gauti negalima, reikėjo skrydžio bilietus pirkti per agentūrą. Nuėjau į pirmą pasitaikiusią, pamatytą kitoje gatvės pusėje“,— sakė J.Svirušis. Iš pradžių ieškota kelto bilietų, tačiau jie pasirodė per brangūs. I.Burzdžiutė klientui pasiūlė skristi lėktuvu.
Kelionė suplanuota birželio 12-15 dienomis maršrutu Vilnius-Malmė su skrydžių bendrove „WizzAir“. Atėjus nusipirkti bilietų, J.Svirušis agentūros direktorei I.Burzdžiutei paaiškino, kad apmokėjimas bus padarytas pavedimu. Moteris teigė nepasitikinti žmonėmis ir paprašė kliento palikti 390 Eur užstatą (tiek, kiek ir kainavo visi bilietai), išrašė išankstinio apmokėjimo sąskaitą, bet bilietų nedavė.
Klientui pasirodė kiek neįprastas pageidavimas nedavus bilietų prašyti užstato, tačiau jis paliktas. „Aš jai iš pradžių pasakiau, kad grynais neduosiu, nes yra organizacija, pažadėjau, jog bus padarytas pavedimas. I.Burzdžiutė tvirtino, kad jai iškart nuskaičiuoja pinigus, tad ji negalinti pirkti bilietų, kol nėra pinigų. Patikinta, kad ir anksčiau yra taip buvę — klientas sumoka užstatą (visą bilieto sumą), pasirašomas pinigų priėmimo kvitas, o gavus pavedimą, užstatas grąžinamas“,— prisiminė J.Svirušis.
Nuosekliai pasakodamas įvykių eigą, pašnekovas minėjo, jog vakare grįžęs namo sužinojo, kad jo aplankyta kelionių agentūra jau yra liūdnai pagarsėjusi. Vis dėlto vylėsi sulaukti laimingos baigties.
Kitą dieną Šaulių sąjunga padarė pavedimą, J.Svirušis nuvyko į „Tobulitą“ atsiimti užstato. Jo negavo. „I.Burzdžiutė teigė nematanti padaryto pavedimo, pažadėjo paskambinti, tačiau taip ir nesulaukiau skambučio visą antradienį.
Aš pats jai skambinau — neatsiliepė. Trečiadienį nuvažiavau pas ją į agentūrą. Tikino, kad dar rytą žiūrėjo ir pinigų nebuvo. Paskambinau finansininkei, liepiau parengti išrašą. Bekalbant su I.Burzdžiute, ji kažką sumaigė telefone ir pasakė, kad jau pinigai yra“,— pasakojo pašnekovas.

Suklastotas skrydžio užsakymo patvirtinimas?
Kai su pavedimu išsiaiškinta, „Tobulitos“ direktorė paprašė keliaujančiųjų asmens dokumentų, tačiau užstato grynais neatidavė, teigdama juos įdėjusi į bankinę sąskaitą. „Pasakiau — daviau grynais, taip norėčiau juos ir atsiimti“,— sakė J.Svirušis. Vis dėlto direktorė pažadėjo padaryti pavedimą, tačiau nepadarė. Ketvirtąją šaulių vado žygio dieną į „Tobulitą“, sulaukta I.Burzdžiutės „malonės“ — agentūros direktorė atspausdino lapą, kuriame nurodyta kelionės data, kryptis, keleivių pavardės ir skrydžio patvirtinimo kodas.
Vėliau išsiaiškinta, kad skrydžių bendrovės „WizzAir“ užsakymo patvirtinimas iš tiesų atrodo kiek kitaip, nei jį pateikė I.Burzdžiutė savo klientui. Jis sudarytas ne iš vieno lapo (tokį atspausdino J.Svirušiui „Tobulitos“ direktorė), o iš šešių, kuriuose pateikiama išsami informacija apie skrydį.
Be to, kelionių agentė klientui tikino negalinti atspausdinti bilietų, nes per anksti, tačiau internetinėje skrydžių bendrovės svetainėje aiškiai parašyta tokia informacija: „Registracijos internetu paslauga galima naudotis likus nuo 30 dienų iki 3 valandų iki tvarkaraštyje nurodytos skrydžio pradžios“. Nuo pirkimo dienos iki skrydžio buvo likusios 12 dienų.
Patikimas šaltinis informavo, jog „Tobulitos“ direktorės burtažodis „Ar pirmą kartą skrendi, keliauji, plauki ir pan.“ Juo gudri moteris galimai pasinaudojo ir J.Svirušio atveju. „Ji manęs kelis kartus paklausė, ar pirmą kartą skrendu? Kai atsakiau teigiamai, aiškino, kad negali atlikti registracijos, visaip išsisukinėjo“,— prisiminė pašnekovas.
Bilietų pirkimas tęsėsi savaitę. Nei bilietų, nei pinigų (turėkime galvoje, kad I.Burzdžiutė gavo pavedimą iš Šaulių sąjungos 390 Eur + asmeniniai J.Svirušio pinigai 390 Eur = 780 Eur). Dar penktadienį vyriškiui užstatas negrąžintas. „Penktadienį rytą prieš devynias nuėjau pas ją į agentūrą ir pasakiau, kad dar negavau pinigų, ji mane patikino padariusi pavedimą. Vėliau atspausdino išrašą, tačiau jame pavedimo laikas nurodytas 9 val. 59 min. Nuėjau į banką patikrinti, ar viskas tvarkoje. Banke pamačiusi, iš kokios įmonės darytas pavedimas, darbuotoja pradėjo juoktis. Įsivaizduojate — jau iš jos juokiasi banke!“— stebėjosi vyras.
J.Svirušis neapsikentęs tikina galiausiai „įspraudęs į kampą“ I.Burzdžiutę. Pareikalavo grąžinti užstatą ir Šaulių sąjungos pervestus pinigus grynais. Ir kol neatgaus sumokėtų pinigų, tol neišeis iš agentūros. Vyras teigė atsisakantis agentūros paslaugų, nusprendė bilietus nusipirkti pats (be abejonės, tą padarė gerokai greičiau ir sėkmingiau). Agentūros direktorė, matyt, išsigando — pinigus grąžino.

Tikina patyrusi nuostolį
Apsilankius kelionių agentūroje „Tobulita“, direktorė sakė patyrusi 390 Eur nuostolį. „Bilietų negalėjau atspausdinti. Aš J.Svirušiui daviau išklotinę, o bilietus pasakiau, kad atspausdinsiu, kai galėsiu. Kitą dieną, kai nupirkau bilietus, jis man pareiškė pretenziją — šiandien bilietai yra pigiau negu Jūs man nupirkote. Už 260 Eur“,— tvirtino kelionių agentūros „Tobulita“ direktorė. Pasiteiravus J.Svirušio, ar tai tiesa, vyras tepasakė: „Šmeižtas!“. Anot jo, visą savaitę, kol laukė bilietų, net nesidomėjo skrydžių kainomis ir nieko apie tai I.Burzdžiutei neužsiminė, o bilietus nusipirko tik po savaitės, likus vos kelioms dienoms iki skrydžio.
Direktorės pasiteirauta, kodėl ji pareikalavo užstato grynais? „Man pasakė, kad pavedimą padarys po 2-3 dienų. Aš iš savo pinigų nepirksiu. Ką aš žinau, gal man nepadarys to pavedimo? Juk 390 Eur“,— sakė I.Burzdžiutė.
Kalbinta agentūros direktorė aiškino padariusi pavedimą J.Svirušiui, kad grąžintų užstatą, bet jį sustabdžiusi, nes 390 Eur grąžino grynais. Pagal pateiktą I.Burzdžiutės dokumentą, pavedimas padarytas 2015-06-05 9:59, tačiau iki 15 val. J.Svirušis nesulaukė grąžinamų pinigų į bankinę sąskaitą ir tik tuomet atsiėmė grynais.
Moteriai užduotas klausimas, ar ji turėjo teisę negrąžinti 390 Eur už nupirktus bilietus? „Turėjau, bet kodėl aš greit grąžinau pinigus? Jis atėjo, pasakė, kad niekur neišeis. Dar skambinausi prie jo į „WizzAir“, jis pats matė, įjungiau garsiakalbį ir man pasakė, kad pinigų negrąžins. O jis čia klykė, šaukė. Aš jam pasakiau, kad jei tu turi sąžinės — pasiimk tuos pinigus. Jis tik atvykęs į agentūrą sakė, kad visai kelionei buvo skirta 500 Eur. Jei už bilietus jie būtų mokėję 390 Eur, jie būtų nebeįsitekę, nes norėjo nuomotis automobilį“,— teigė kelionių agentė. Moters pasiteirauta, kaip atsitiko, kad jis, žinodamas kainą ir suprasdamas, jog neužteks pinigų, vis tiek pirko? „Jis žinojo, aš jam ir kompiuteryje parodžiau. Tą dieną kitos kainos ir nebuvo. O kitą dieną buvo akcijos. Juk patys galite pasekti kainas ir nusipirkti bilietus“,— sakė I.Burzdžiutė.
Moters pasiteirauta, ar ji tikrai birželio 1 dieną nupirko skrydžio bilietus? Garantavo, kad taip, tačiau daugiau kaip savaitę žurnalistei direktorė nepateikė žadėto tai įrodančio dokumento. Įtarimą sukėlė apie nenupirktus bilietus ir tai, kad J.Svirušiui tvirtino bilietus pirkusi iš „DNB banko“, korespondentei aiškino, kad iš „Swed banko“.   Kreiptasi į Valstybinį turizmo departamentą prie Ūkio ministerijos, į Teisinio reguliavimo skyriaus vyr. specialistę Laurą Bieliauskienę. Ji informavo, kad nuo 2014 m. lapkričio 1-osios priimta įstatymo pataisa ir kelionių agentūros tapo nebepavaldžios Turizmo departamentui. Jos, pasak specialistės, tapo eiliniais rinkos dalyviais. „Apie „Tobulitą“ galiu pasakyti tiek — jos vardą jau yra tekę girdėti. Teks dar kartą skambinti ir kalbėtis, kaip vertėtų elgtis su klientais. Susidūrę su netinkamai teikiamomis kelionių agentūros paslaugomis, gyventojai TURI TEISĘ ir PRIVALO kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą“,— sakė L.Bieliauskienė.