Savivaldybės taryba leido Savivaldybės administracijai pirkti mikroautobusą. Neva autobusiuko reikia, nes tenka dažnai kur nors vykti gausesnėms grupelėms valdininkų. Savivaldybės administracija paskelbė viešojo pirkimo konkursą. Jo techninė specifikacija gerokai nustebino. Pasirodo, kažkodėl kažkur valdininkams nuvykti prireikė gana „poniško“ mikroautobuso. Kilus triukšmui, „poniško“ mikroautobuso atsisakyta, bet ši tema buvo narpliojama Antikorupcijos komisijoje.
Alvydas Ivoncius
Susigalvojo perteklinių reikalavimų
Savivaldybės taryba leido Savivaldybės administracijai pirkti M1 klasės automobilį už ne didesnę kaip 62 tūkst. eurų kainą. Neva automobilis reikalingas darbuotojų ekonomiškesniam vykimui į mokymus, susitikimus, konferencijas, komandiruotes, kai iškeliauja didesnis jų skaičius.
M1 klasės automobilis – transporto priemonė keleiviams vežti, turinti ne daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui.
Susipažinęs su paskelbto viešojo pirkimo konkurso technine specifikacija, vasarą A.Bacevičius parašė skundą Antikorupcijos komisijai. Skunde rašoma: „Kaip įprasta, skelbiant viešą pirkimą, yra sudaroma ir pateikiama automobilio techninė specifikacija, kurios reikalavimus turi atitikti viešo pirkimo dalyvių siūlomas automobilis. 2024-06-18 Telšių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje pasirodė informacija apie mikroautobuso pirkimą viešo konkurso būdu ir pateikta automobilio techninė specifikacija. Specifikacijos reikalavimai yra specifiniai, pertekliniai, aiškiai pritaikyti konkrečiam automobiliui, akivaizdu, kad specifikaciją sudaręs Savivaldybės administracijos darbuotojas galimai yra jau radęs konkretų automobilį, pagal jo duomenis ir sudarė techninę specifikaciją, nes joks serijiniu būdu gaminamas automobilis neatitiktų specifikacijos reikalavimų“.
A.Bacevičius pareiškė, kad spaudoje paskelbus apie autobusiuko pirkimą, informacija apie konkursą iš Savivaldybės svetainės dingo.
Panoraminis stogas ir įmantrus apšvietimas
Pagal techninę specifikaciją, mikroautobusas turėjo būti: ne mažiau 125 kW 170 AG galios; pavarų dėžė – automatinė; priekinių ratų varančioji sistema; 6 kryptimis elektra reguliuojamos vairuotojo ir keleivio sėdynės su reguliuojama juosmens atrama ir porankiais; stogo bėgeliai; panoraminis stogas; konsolė įmontuota viršuje ir ant grindų; atlenkiamas – automatinis tempimo kablys; ne mažiau 15 garsiakalbių; ,,Ambient light“ įvairių spalvų salono apšvietimas; medžiaginių kilimėlių komplektas (salono priekyje, gale ir bagažinėje). Čia ne visos techninės specifikacijos sąlygos, kitos tikrai reikalingos, tačiau šios kelia įtarimų.
Kam reikalingas atlenkiamas kablys: ką Savivaldybės valdininkai, vykdami į pasitarimus ar mokymus, ruošiasi kartu temptis? O kodėl kėdės turi būti reguliuojamos būtent šešiomis kryptimis? Kurių galų reikalingas panoraminis stogas? Jį prižiūrėti sunku, kita vertus, į ką spoksos važiuodami valdininkai? Stogo bėgeliai vėlgi reikalingi mantai susikrauti, jei vyksti kur nors toli.
„Ambient light“ įvairių spalvų salono apšvietimas aprašomas internete: „Salono apšvietimui ir kituose sektoriuose LED lemputės tampa vis populiaresnės. Jas galima naudoti ne tik prietaisų skydelyje, bet ir salonui apšviesti ir kaip skaitymo lempas. Jos palaipsniui didina galią, galima rinktis baltos spalvos arba spalvotas. Šios lemputės vartoja mažiau energijos, palyginti su volframinėmis lemputėmis. Tai atveria daugybę salonui skirtų dekoratyvinio dizaino galimybių ir užtikrina apšvietimo funkcionalumą“.
O kam reikia 15 garsiakalbių? Deja, net Antikorupcijos komisijos nariai tokio reikalavimo nesuprato.
Paprasto ir prašmatnaus kaina beveik nesiskiria
Išaiškėjus sumanymui įsigyti prašmatnų mikroautobusą, Savivaldybės administracija paskelbė naują pirkimo konkursą. Jo techninėje specifikacijoje nebeliko tokių reikalavimų, kaip anksčiau.
Neseniai praėjusiame Antikorupcijos komisijos posėdyje mikroautobuso pirkimo istorija buvo toliau narpliojama. Beje, mikroautobusas jau buvo nupirktas, bet be jokio panoraminio stogo, garsiakalbių, įmantrios apšvietimo sistemos.
Į komisijos posėdį buvo pakviesta techninę specifikaciją rengusi valdininkė Stefanija Gedmintienė. Ji aiškino, kad automatinė pavarų dėžė, navigacijos sistema ir kai kurie kiti dalykai reikalingi, kad vairuotojui būtų patogiau. Pasak S.Gedmintienės, įvairiomis kryptimis reguliuojamos sėdynės reikalingos todėl, kad kartais salone reikia susikrauti kokius nors krovinius. O panoraminis stogas esą reikalingas, kad atvykusios delegacijos galėtų pasigrožėti Telšiais. Tačiau ne kažin ką pamatytum neaukštų pastatų mieste. O kam reikia 15 garsiakalbių ir įmantraus salono apšvietimo, valdininkė nepaaiškino. Anot jos, mikroautobusas kainavo beveik 60 tūkst. eurų.
Savivaldybės taryba leido pirkti mikroautobusą ne daugiau kaip už 62 tūkst. eurų. Valdininkė teisinosi esą ji norėjusi „panaudoti“ numatytus pinigus. Vadinasi, jei jau kokia suma numatoma, tai valdininkai būtinai stengsis pirkinį „pritempti“ iki jos.
Pasak S.Gedmintienės, kablys mikroautobusui reikalingas, kadangi kartais valdininkai kraustosi iš vieno pastato į kitą ir reikėtų prikabinti priekabą. Jos, beje, Savivaldybės administracija nė neturi, bet esą išsinuomotų. Beje, pastebėsime, valdininkai kraustosi labai retai, be to, jie nė kiek nelinkę patys tampyti stalų, kėdžių ar spintų, todėl kas nors samdomas.
Komisijos posėdyje Mantas Serva pastebėjo, kad panoraminis stogas, garsiakalbiai, salono apšvietimas yra perteklinė prabanga. Jos valdiška įstaiga turėtų vengti ir pirkinius įsigyti vadovaudamasi racionalumu.
Komisijos pirmininkui A.Bacevičiui pasirodė keista, kad gerokai paprastesnis mikroautobusas nupirktas už tokią kainą – beveik 60 tūkst. eurų, taigi sutaupyta vos du tūkstantėliai. Nors, kaip minėta, mikroautobuse neliko panoraminio stogo, įmantraus salono apšvietimo, garsiakalbių. Kaina beveik tokia pat, kaip ir anksčiau numatyto pirkti prašmatnaus mikroautobuso.