„Dialogai“: išprovokuoti susitikimai

Kitaip — per meno kalbą, provokaciją, netikėtą patirtį! Taip — kitaip į bendravimo problemas žvelgti per meno prizmę pasiūlė Vilniaus dailės akademijos (VDA) Telšių fakulteto trečiojo ir ketvirtojo kurso studentai, miestelėnus pakvietę į projekto darbų parodos pristatymą Telšių galerijoje.

Lina Dijokienė

Susitikti ir pažinti
Paroda „Dialogai“ prasidėjo naujojo Telšių galerijos vadovo Manto Petreikio prisistatymu. VDA Telšių fakulteto dėstytojas Mindaugas Šimkevičius, pristatydamas savo studentų darbų idėją, pabrėžė, jog visas projektas buvo orientuotas į tikslą — atrasti Telšių miesto mokyklų moksleivių ir akademinės bendruomenės ryšį. „Ar mes vieni kitus pažįstame, žinome? Miestas nedidelis: yra mūsų akademijos fakultetas, trys gimnazijos, keturios progimnazijos, viena galerija, viena dailės mokykla. Per parodų atidarymus susirenkame tie patys. Beveik netenka susidurti su miesto mokyklų moksleiviais, mokytojomis. Prasilenkia studentų ir moksleivių keliai. Šiuo projektu siekėme išprovokuoti tą susitikimą. Džiugu, kad štai į šį parodos pristatymą jau atėjo ir moksleivių. Galbūt tai bus pirmas žingsnis“,— viltingai kalbėjo studentų darbų vadovas Mindaugas Šimkevičius.

Gera patirtis
Kaip sakė dėstytojas, jau ne pirmi metai studentus pakviečiantis į įvairius kūrybinius išbandymus, ir šiemet jis stengėsi likti nuošaly, daugiau patiems studentams palikti iniciatyvą kelti klausimus ir tik prižiūrėti procesą, kad galų gale jis nesugriūtų.
Parodos pristatyme studentai, pasidaliję grupelėmis, pristatė savo patirtį ir darbo rezultatus, gimusius bendradarbiaujant su moksleiviais Telšių miesto mokyklose: Telšių Žemaitės, Vincento Borisevičiaus, Telšių „Džiugo“ gimnazijose, Telšių dailės mokykloje bei Telšių „Atžalyno“ progimnazijoje.
Kalbėjusieji neslėpė, jog iš pradžių būta jaudulio ir nerimo, kaip pavyks susikalbėti, tačiau viskas pasisekė. Sukurti projektai kalba patys už save. Teigiamomis emocijomis ir naujos patirties įspūdžiais pasidalijo ir kartu su studentais kūrę moksleiviai bei jų mokytojos. Visi buvo vieningi — toks bendradarbiavimas labai naudingas ir įdomus, buvo išreikštas noras jį tęsti toliau, kurti naujus projektus.

Netikėtos idėjos
Tema „Dialogas“ — tik iš pirmo žvilgsnio atrodo paprasta. Kaip ją įprasminti meno kalba? Studentų ir moksleivių sukurti darbai stebino savo inovatyviu požiūriu ir naujomis idėjomis.
Štai Telšių Vincento Borisevičiaus gimnazijoje projekto pristatymo išvakarėse ėmė veikti telefonas. Ant sienos padėti tiems, kas ryžtasi pradėti pokalbį su nežinomuoju kitame laido gale, surašyti klausimai, kaip antai: kokia tavo didžiausia baimė arba kur norėtum nukeliauti. Kaip sakė tie, kas jau išbandė tokią dialogo formą, tie klausimai padeda užmegzti pokalbį.
„Šiomis dienomis yra ypač opi vienišumo problema. Žmonės gyvena virtualioje erdvėje, todėl labai trūksta verbalaus bendravimo. Mūsų kūrinys skatina dialogą. Dialogą tarp nepažįstamų ar net ir gerų draugų, kurie buvo praradę bendravimo žaismingumą. Klausimai, surašyti mokinių, diktuoja pokalbio pradžią kiekvienam, pakėlusiam ragelį“,— pasakojo pristatydami videomedžiagą studentai.
Kita studentų grupė, dirbusi su Telšių „Atžalyno“ progimnazijos aštuntokais, ne tik gilinosi kartu su moksleiviais, kaip šie suvokia dialogą, koks gali būti bendravimas, kaip jį galima surasti ir vizualiai išreikšti, bet ir pabandė meno kultūros kalba papasakoti istoriją apie dialogo pradžią. Atrinkę moksleivių parašytas mintis apie bendravimą, studentai sujungė jas su gipsinėmis skulptūromis, nebandydami atskleisti, kokie gali būti dialogai tarp žmonių.
Ne mažiau filosofišku žvilgsniu išsiskyrė kitas projektas, į kurį VDA Telšių fakulteto studentai pakvietė Telšių Žemaitės gimnazijos gimnazistus. „Siekdami atskleisti ir įvaizdinti pokalbio metu nematomą, bet neišvengiamai egzistuojantį pateiktos informacijos interpretavimą, mes pasiūlėme mokiniams pažaisti žaidimą. Jo metu kiekvienas nupiešė savo rašomąjį stalą, tada bandė žodžiais nupasakoti, kaip jis atrodo. Kiti žaidėjai pagal išgirstą informaciją jį piešė. Pagrindiniu šio žaidimo objektu tapo rašomasis stalas. Tai daiktas, prie kurio žmogus praleidžia daug laiko. Tai, kaip jis atrodo, gali daug pasakyti apie žmogaus asmenybę. Stalčiai yra ta stalo nematomoji dalis, tai privačiausia dalis, tai žmogaus vidinis pasaulis, kuriame kaupiasi patirtys, prisiminimai, išgyvenimai“,— savo projekto idėją pristatė studentai.
Projekto metu sukurti ne tik šie, bet ir kiti darbai bus eksponuojami iki vasario 1 dienos tose mokyklose, kur buvo bendradarbiauta: Telšių Žemaitės, Vincento Borisevičiaus, „Džiugo“ gimnazijose, Telšių dailės mokykloje bei Telšių „Atžalyno“ progimnazijoje.