Efektingoje parodoje — emocijų ir minčių proveržis

Jau antrame Viešosios Telšių Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos aukšte čia užsukusių lankytojų žvilgsnius neabejotinai patrauks iš pradžių gerokai nustebinantis daiktas — dalis tikro automobilio su praverta bagažine… Taip, būtent nuo čia prasideda Vilniaus dailės akademijos (VDA) Telšių fakulteto studentų darbų paroda „Afektas? Efektas? Defektas?“

Lina Dijokienė

Šioje parodoje kiek žodžių žaismą primenančiu pavadinimu iš tikrųjų žaismės yra nemažai. Vis tik parodos esmė — labai socialiai skaudi ir aktuali problematika. Jaunieji menininkai bibliotekos erdvėse pateikia savo mintis, emocijas, įžvalgas kiek netikėta vizualiajam menui tema — priklausomybės.
Apžvelgdamas savo studentų parengtą parodą, kurso vadovas docentas Mindaugas Šimkevičius pabrėžė, kad biblioteka, kaip labai socialiai aktyvi erdvė, pasirinkta parodai neatsitiktinai — visai kitokiais reikalais užsukančius skaitytojus siekta pasitikti su gal netikėta, tačiau rimta psichologine, egzistencine priklausomybių tema. „Kiekvieno profesionalaus menininko tikslas — nešti kokybišką žinutę aplinkai. Manau, kad studentai visai pavykusiai neša tą žinią — kiekvienas per savo prizmę, per savo kampą“,— kalbėjo kurso vadovas.

Antrasis bandymas
Ši paroda, kaip teigė jos organizatoriai, tai jau antrasis VDA Telšių fakulteto ir Telšių krizių centro bendradarbiavimo rezultatas. Akademijos ketvirto kurso studentai, išklausę lekcijos apie priklausomybes, individualiai ar grupėse vizualizavo priklausomybės problematiką.
„Parodoje kvestionuojamas neretai visuomenėje stigmatizuotas požiūris, jog priklausomybė — defektas. Nors gal tai tik siurrealus afekto padarinys, paskatintas impulsyvios iracionalaus efekto siekiamybės?“,— sakė parodos autoriai, prisipažindami, jog savo darbuose nevengia klausti, bando atmesti, ironizuoti, aktualizuoti šių dienų visuomenėje stereotipines nuostatas įgijusias priklausomybes. Parodoje eksponuojamų kūrinių meninės formos mastelis, tematikos įvairovė atspindi individualų menininkų požiūrį ir poziciją šia tema. Originalios darbų idėjos atskleidžia dailininkų, kaip jaunosios kartos atstovų, socialinį atsakingumą ir brandą.
„Paroda „Afektas? Efektas? Defektas?“— tai subtilus meninis kvietimas pažvelgti, suprasti, kalbėti ir išgirsti priklausomybes turinčius žmones“,— taip savo kūrybinį eksperimentą įvardija jaunieji kūrėjai.

Malonus bendradarbiavimas
Atidarydama parodą, Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos bibliotekininkė Daiva Pociuvienė pasidžiaugė gražiu VDA Telšių fakulteto ir bibliotekos bendradarbiavimu: „Malonu, kad tęsiasi mūsų bendradarbiavimas. Smagu, kad grįžote su naujomis idėjomis. Didelė garbė pristatyti tokią parodą“. Pasak bibliotekininkės, parodoje eksponuojamais darbais jaunieji menininkai išreiškia savo požiūrį į aktualią mūsų laikų problemą — įvairias priklausomybes. „Tai rodo jūsų socialinį atsakingumą, brandą.
Norint kalbėti priklausomybių tema, reikia būti labai atviram. Paviršutiniškumas neduoda jokio efekto. Turbūt būtent per meną labiausiai gal ir galima prisibelsti į širdis. Jūsų parodai, manau, vieta labai taikliai pasirinkta. Čia sukaupta daug literatūros, kitų meno šedevrų. Jų gal galėjo būti žymiai daugiau, jei kažkada vienų ar kitų kūrėjų nebūtų palietusi priklausomybė“, — svarstė D. Pociuvienė.

Iššūkiai
Kurso vadovas docentas Mindaugas Šimkevičius, pristatydamas parodą, pabrėžė, kad tai nėra tik paroda. Anot jo, tai sudėtinė studijų proceso dalis.
„Ši paroda kartu ir studentų atsiskaitymas. Disciplina, kurią vedu, vadinasi kūrybinis tarpdisciplininis projektas. Aš, kaip dėstytojas, studentams iškėliau tikslus — vadovaujantis komandinio darbo principais surengti parodą socialinėje erdvėje. Tai nėra paprastas dalykas. Nemažai iššūkių. Pirmasis — išeiti iš savo komforto zonos.
Studentai įpratę būti parodų salėje, fakultete, bendrabutyje, tačiau pirmosios paskaitos vyko būtent Krizių centre. Per pirmąsias paskaitas mes jau gavome temas. Jos, žinoma, socialiai labai aktualios, tačiau menininkams galbūt nėra patogios perteikti kūrybiškai. Apie priklausomybes turbūt daug lengviau yra rašyti, kalbėti, aptarti, diskutuoti, tačiau paversti jas trimačiais apčiuopiamais darbais tikrai nėra lengva. Studentui tenka daug apgalvoti. Ne tik temą, darbą, bet ir kaip jį eksponuoti“,— sumanymą pristatė docentas.
Antrasis iššūkis, pasak kurso vadovo, laukęs studentų, tai būtent parodos parengimas nepažįstamoje socialinėje erdvėje. Ne mažiau sudėtingas iššūkis, dėstytojo teigimu, buvo ir tai, kad studentų laukė komandinis darbas: „Mes visi, ypač menininkai, esame įpratę įlįsti į savo kampelius, dirbtuvėles kažką daryti, kurti, o paskui pateikti parodoje, konkursuose ar pan. Čia studentai turėjo dirbti komandinį darbą“.
Akcentuodamas savo, kaip dėstytojo poziciją, M.Šimkevičius sakė: „Nuo pat pradžių sakiau, aš ne dirigentas, ne režisierius. Pateikiu nuorodas, keliu klausimus. Todėl tai, ką matote, čia yra didelis studentų darbas“.

Kritišku žvilgsniu
Patys jaunieji menininkai susirinkusiuosius į parodą kvietė į jų darbus žiūrėti kritiškai, stengiantis įžvelgti, kokius klausimus jie bando kelti, apskritai pasvarstyti — kas tai yra priklausomybė?
Pasak studentų, kai kurie parodoje eksponuojami darbai yra skirti tam, kad atkreiptų visuomenės dėmesį. Darbų autoriai ragino ne tik apžiūrėti, bet ir stabtelti bei padiskutuoti prie darbų.
Štai, pavyzdžiui, jaunoji menininkė Singrida Jurkšaitytė savo darbu „Bandant apžioti pasaulį“ svarsto sukrečiančią temą: „Mes visi gyvenam veikiami priklausomybės kultūros. Šiuolaikiniame pasaulyje labai retai kalbama apie godumą kaip apie destruktyvią ydą. Šiandien, net neraustant iš gėdos, galima viešai pareikšti, kad godumas yra dorybė, nes ant jo laikosi visa ekonominė sistema. Tai, kad esame priklausomi nuo turėjimo, labiausiai išryškėja tada, kai nebesugebame tenkintis mažiau, kai negalėjimą turėti daugiau priimame kaip tragediją“.
Paroda, išdėstyta per tris aukštus, bibliotekoje veiks iki sausio 17 dienos.