Telšių gyventojai jau gavo sąskaitas už šildymą. Šilumos kaina, lyginant su praėjusiais metais, yra mažesnė, o kaip bus ateityje? Apie tai, ko tikėtis ateityje, kalbamės su UAB „Litesko“ filialo „Telšių šiluma“ direktore Jolanta Apiniene.
– Kaip sekėsi pasiruošti šiam šildymo sezonui, ar šiemet reikėjo investuoti į šilumos ūkį?
– „Telšių šiluma“ kiekvienais metais, vos pasibaigus šildymo sezonui, atsakingai ruošiasi naujam šildymo sezonui. Visuose tinklų ruožuose atliekame hidraulinius bandymus, šaliname atsiradusius defektus, atliekame nesandarių vamzdynų remontus arba keičiame naujais. Visus hidraulinius bandymus ir jų metu atsiradusius trūkimus remontuojame patys, didelių investicijų tokius darbus atliekant patiems neprireikia. Šiemet savo jėgomis mūsų filialo darbuotojai suremontavo ir biokuro katilą. Pakeitėme dūmų vamzdžius ir atlikome kitus būtinus darbus. Noriu padėkoti mūsų filialo darbuotojams už puikų darbą.
Kalbant apie bendras investicijas į miesto šilumos ūkį, galiu pasakyti, kad nuo 2000 metų, kai perėmėme šilumos ūkį, jau investavome 9 milijonus eurų. Iš jų 2,8 mln. eurų skirta katilinėms modernizuoti ir biokurui diegti, beveik 4 mln. eurų – šilumos trasoms rekonstruoti ir naujoms statyti, per milijoną skyrėme šilumos punktams modernizuoti, 1,2 mln. eurų – apskaitos prietaisų ir kitoms ūkio efektyvumo didinimo priemonėms.
– Kokią prognozuotumėte šio sezono šilumos energijos ir karšto vandens tiekimo kainą, kaip ją vertintumėte bendrame tokių kainų Lietuvoje kontekste?
– Būtina paminėti, kad šilumos energijos gamybos ir tiekimo veikla yra reguliuojama valstybės. Labiausiai šilumos kainai įtaką daro kuro kainos. Žvelgiant į penkerių metų vidutines šilumos kainas Telšiuose, matome, kad jos svyruoja tarp 6 ir 9 centų už kilovatvalandę. Kaina, priklausomai nuo įvairių veiksnių (kuro, remonto, būtinų investicijų ir t.t.), kiekvieną mėnesį kinta, tačiau, pažiūrėjus penkių šildymo sezonų vidurkius, kainos buvo pakankamai stabilios. Žinoma, išskyrus praėjusius metus. Prasidėjus karui Ukrainoje, pabrango ne tik kuras, į neregėtas aukštumas šoko metalo, įrenginių, elektros kainos. Telšiškiai gal prisimena, kad pernai spalio mėnesį šilumos kilovatvalandės kaina siekė 12,5, o šiemet ji buvo 7,1 cento. Apžvelgus Lietuvos šilumos energijos kainų statistiką, „Telšių šilumos“ kaina lapkričio mėnesį yra ketvirta mažiausia kaina tarp tai grupei priskiriamų įmonių vartotojams nustatytų šilumos kainų.
– Kokie veiksniai lemia vienokią ar kitokią šilumos energijos ir karšto vandens kainą, kaip ji nustatoma ir patvirtinama?
– UAB „Litesko“ filialas „Telšių šiluma“ veikia valstybės reguliuojamame sektoriuje. Tiek šilumos, tiek karšto vandens kainos yra skaičiuojamos bei nustatomos vadovaujantis Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) patvirtintomis metodikomis. Skaičiuodamas galutines šilumos ir karšto vandens kainas vartotojams, šilumos tiekėjas privalo vadovautis VERT, Telšių rajono savivaldybės tarybos patvirtintomis šilumos ir karšto vandens kainų dedamųjų skaičiavimo formulėmis.
Didžiąją tiek šilumos, tiek karšto vandens kainos dalį sudaro sąnaudos energijos ištekliams įsigyti vadinamosios kintamosios sąnaudos (kuro, elektros ir t.t). Likusi gerokai mažesnė kainų dalis – tai pastoviosios sąnaudos, apimančios ilgalaikio turto nusidėvėjimo, personalo, einamojo remonto, mokesčių ir kitas administracines sąnaudas.
Energijos išteklių kainos priklauso nuo bendrų tendencijų rinkose ir UAB „Litesko“ joms įtakos daryti negali. Biokurą ir dujas, reikalingus šilumos energijai pagaminti, bendrovė įsigyja tarptautinėse energijos biržose.
– Jūsų manymu, kokia dabar yra Telšių šilumos ūkio būklė, kiek ir dėl ko pagrindinių investicijų reikėtų jo stabilumui palaikyti ir modernizacijai?
– Telšių šilumos ūkio būklė yra gera, visi įrenginiai veikiantys, patikrinti, gerai prižiūrėti. „Telšių šiluma“ nuolatos vykdo turto būklės stebėseną. Vykdant veiklą tokioje strateginėje srityje kaip šilumos tiekimo veikla, investicijos nuolat reikalingos, štai, pavyzdžiui, vien aplinkosauginėms priemonėms užtikrinti Luokės rajoninėje katilinėje, siekiant atitikti būsimus reikalavimus dėl kietųjų dalelių išmetimo, planuojamas įrengti elektrostatinis filtras kartu su įrenginių apjungimo technologine įranga. Tam iki 2030 metų reikėtų numatyti nuo 600 iki 750 tūkst. eurų investicijų. Norint kuo mažiau naudoti gamtinių dujų ir kuo daugiau atsinaujinančių energijos šaltinių, reikėtų investuoti į saulės kolektorius ir šilumos siurblius mažosiose katilinėse. Pavyzdžiu gali tapti Rainių katilinė, kurioje vietoje dujinių katilų norime įrengti šilumos siurblį ir saulės kolektorių. Taip sumažintume dujų naudojimą. Būtume mažiau priklausomi nuo kuro rūšies, taip pat pagerėtų rūpinimasis mūsų aplinka.
– Su kokiais iššūkiais Jūs susiduriate? Kas Jums, kaip vadovei, yra svarbu?
– Mums labai svarbu užtikrinti patikimą ir kokybišką šilumos ir karšto vandens tiekimą. Telšiškiai prisimena ir puikiai žino, ką reiškia žiemą likti be šildymo, todėl dedame daug pastangų, kad šiluma kasdien saugiai ir patikimai pasiektų mūsų klientus. Taip pat aktyviai dirbame su namų prižiūrėtojais, kurie atsakingi už šilumos punktų efektyvų darbą. Tik bendro darbo su prižiūrėtojais pastangomis galime vartotojams pateikti kokybišką paslaugą. Šilumos punktų priežiūros ir šildymo bei karšto vandens sistemų priežiūros veiklos nebevykdome nuo 2013 metų žiemos šildymo sezono pabaigos, todėl už kokybišką šilumos patekimą į vartotojų šildymo prietaisus atsakingi prižiūrėtojai. Neužtenka tik iki namo paduoti reikiamos temperatūros vandens, reikia, kad pastatuose esantys šilumos punktų įrenginiai veiktų teisingai, būtų vykdomas nuolatinis jų aptarnavimas ir priežiūra.
Man, kaip „Telšių šiluma“ vadovei, taip pat labai svarbu, kad ne tik vartotojai, bet ir filialo darbuotojai jaustųsi gerai. Didžiuojuosi, kad „Litesko“ skiria daug dėmesio darbų saugai, laikosi aukščiausių aplinkosaugos standartų, diegia inovacijas. Pagarba klientui, darbuotojui man ypač reikšmingi. Tik geroje aplinkoje dirbantis žmogus gali pasiekti gerų rezultatų. Šiandien filiale „Telšių šiluma“ dirba 32 darbuotojai, džiaugiuosi, kad darbuotojų kaita filiale yra labai maža. Yra darbuotojų, kurie dirba jau daugiau nei dvidešimt metų.
O tai, kad jau keletą metų negauname skundų iš klientų, mums didžiausias darbo įvertinimas bei paskata ir toliau kasdien atsakingai dirbti, kad telšiškiai gautų kokybiškas paslaugas.